Disputas: Ingeborg Palm Helland

cand.scient. Ingeborg Palm Helland ved Biologisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Ecology of a sympatric pair of coregonid fish: Species interactions and temperature

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Eric B. Taylor, Dept. of Zoology, University of British Columbia, Canada
Førsteamanuensis Rune Knudsen, Dept. of Aquatic BioSciences, Norwegian College of Fishery Science, University of Tromsø
Professor Helene Lampe, Department of Biology, University of Oslo

Leder av disputas:  Professor Trond Schumacher

Veileder:  Asbjørn Vøllestad (UiO), Thomas Mehner (IGB, Berlin, Tyskland)

Ingeborg Palm Helland gir i sin doktorgrad et viktig bidrag til arbeidet for å ta vare på artsmangfoldet. Hun forsvarer avhandlingen ved Biologisk institutt på UiO 21. November. Tradisjonelt har økologisk teori vektlagt at to arter som utnytter de samme ressursene ikke kan leve i samme miljø fordi den ene arten vil utkonkurrere den andre. Men i den tyske innsjøen Stechlinsee finnes det både en sommergytende og en vintergytende form av lagesild, og disse populasjonene sameksisterer til tross for at de ser like ut og lever av samme type næring (dyreplankton). Helland konkluderer med at en årsak til sameksistensen er at de to fiskepopulasjonene har utviklet ulike temperaturpreferanser – den sommergytende varianten foretrekker kaldere vann dypere i innsjøen. Dette er et eksempel på hvordan organismer tilpasser seg ulike nisjer som bidrar til å redusere konkurransen mellom dem. Kunnskap om slike nisjetilpasninger er avgjørende for å forstå alle økosystemer og for å kunne ta vare på det biologiske mangfoldet. I tillegg viser Hellands arbeid at små temperaturforskjeller er svært viktig for interaksjoner mellom arter, og dermed kan temperatur- og klimaendringer få store konsekvenser for økosystemene.

Temperaturen i en innsjø synker med økende vanndybde, og derfor oppholder fisk med ulik temperaturpreferanse seg på ulike dyp. Dette har igjen betydning for hvilke plankton som er tilgjengelige som byttedyr for fiskene. Økologiske nisjetilpasninger kan bidra til at nye arter dannes, gjennom at populasjoner gradvis blir mer og mer atskilt og til slutt ikke lenger parrer seg med hverandre. I Stechlinsee har lagesildpopulasjonene utviklet ulike gytetidspunkt, og i tillegg til temperaturtilpasningene er dette sannsynligvis forklaringen på populasjonenes sameksistensens. Dette har ført til redusert konkurranse om partnere og gyteplasser, og larvene som klekker til ulik tid trenger ikke konkurrere om næring. Helland har utført sitt doktorgradsarbeid ved Leibniz-Instituttet for ferskvannsøkologi og innlandsfiske (IGB) i Berlin, Tyskland.

For mer informasjon, kontakt Gry Slettner Windsland.

Publisert 30. mars 2012 15:37 - Sist endret 13. apr. 2012 10:16