Disputas: Karina Bakkeløkken Hjelmervik

Cand. Scient. Karina Bakkeløkken Hjelmervik ved Matematisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Wave-current interactions in coastal tidal currents

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Roger H.J. Grimshaw, Centre for Nonlinear Mathematics and Applications, Loughborough University
Professor Peter Mosby Haugan, Geofysisk institutt, Universitetet i Bergen
Professor Arnold Bertelsen, Matematisk institutt, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Instituttleder Arne Bang Huseby

Veileder:  Karsten Trulsen og Bjørn Gjevik

Nå kan ikke kapteiner og loser legge skylden på freake bølger. Freake bølger er uventede høye bølger. Mange ulykker skjer i områder der bølger møter en motstrøm. På bakgrunn av matematiske utledninger og numeriske simuleringer viser avhandlingen at selv om bølgene er store i midten av en motstrøm, så er det færre freake bølger der enn i havet ellers. Kan man varsle hvor strømmen er, kan man også varsle hvor store bølger kan forventes og dermed bedre bølgevarslingen. I norske farvann spiller tidevann en sentral rolle for strømmene. Ved Universitetet i Oslo er det utviklet et numerisk tidevannsprogram. I avhandlingen tilpasses dette programmet til trange og strømsterke sund som Tjeldsundet mellom Narvik og Harstad. Dette sundet er en viktig handelsåre og et populært område for militære øvelser.

For mer informasjon, kontakt Marie Wennesland.

Publisert 30. mars 2012 15:37 - Sist endret 13. apr. 2012 10:16