Disputas: Ida Hogganvik

M.Sc. Ida Hogganvik ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): A graphical approach to security risk analysis

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Ina Schieferdecker, Fraunhofer Institute for Open Communication Systems, Technische Universität Berlin
Associate Professor Jo Hannay, Simula Research Laboratory
Professor Birger Møller-Pedersen, Department of Informatics, University of Oslo

Leder av disputas:  Morten Dæhlen

Veileder:  Ketil Stølen (hovedveileder), Jan Heim (medveileder)

CORAS-språket er et modelleringsspråk med spesialtilpassede diagrammer som brukes for å støtte sikkerhetsanalyser. Språket har blitt utviklet i forskningsprosjektet "SECURIS" (SINTEF IKT/UiO), der det bla. har blitt testet i seks omfattende, industrielle feltstudier. I disse har CORAS-språket bidratt til aktiv involvering av deltakerne, og det har forenklet kommunikasjon mellom analyseteamet og deltakerne. Erfaring viser at språket er lett å forstå, og det egner seg for bruk i presentasjonssituasjoner.

Med tiden har vi blitt mer og mer avhengige av ulike typer databaserte systemer. Når kompleksiteten i systemene øker, vil sannsynligvis også antall sikkerhetsrisikoer øke. Sikkerhetsanalyser er ofte ansett som kompliserte og tidkrevende. En velutformet sikkerhetsanalysemetode bør støtte analyseprosessen ved å forenkle kommunikasjon, interaksjon og forståelse mellom deltakerne i analysen. Denne avhandlingen beskriver utviklingen av CORAS-språket, som er tilpasset sikkerhetsanalyser der "idémyldring" inngår som en del av prosessen. Viktige designbeslutninger er basert på empiriske undersøkelser. Som en del av dette arbeidet er det også utarbeidet:

• En modelleringsguideline som beskriver hvordan man skal lage ulike diagrammer for hvert steg av sikkerhetsanalysen.
  • Regler for oversetting slik at betydningen av grafiske diagrammer kan gis i form av tekst.
  • Berepsdefinisjoner som bidrar til konsistent bruk av sikkerhetsanalysebegreper.
  • Et evalueringsrammeverk for å kunne evaluere og sammenlikne kvaliteten av ulike sikkerhetsmodelleringsspråk.

For mer informasjon, kontakt Lena Korsnes.

Publisert 30. mars 2012 15:37 - Sist endret 13. apr. 2012 10:16