Disputas: Øistein Haugsten Holen

Øistein Haugsten Holen ved Biologisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): Signal recognition and evolution in deceptive mimicry systems — a theoretical perspective

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Tom Sherrat, Dep of Biology, Carelton University, Ottawa, Ontario, Canada
Professor Hanna Kokko, Department of Biological and Environmental Science, Division of Ecology and Evolution, University of Helsinki
Professor Helene Lampe, Universitetet i Oslo, Biologisk institutt

Mange organismer oppnår fordeler ved å bli forvekslet med andre organismer, noe som kan føre til naturlig seleksjon for utseendemessig likhet mellom ubeslektede arter (mimikry). Et velkjent eksempel er harmløse blomsterfluer som etterligner veps og bier for å unngå å bli tatt av predatorer. Holen har brukt matematiske modeller og teorier om signalgjenkjenning for å forstå signalevolusjon i mimikrysystemer. Et fokus i arbeidet har vært å forstå evolusjon av mimetiske signaler som er kostbare å produsere, og hvordan signalkostnader kan føre til dannelse av flere morfer i den mimetiske arten. Uærlige mimetiske signaler kan ofte være skadelig for den organismen som blir etterlignet ("modellen"), slik at den vil tjene på å unngå forveksling. En annen viktig del av arbeidet har derfor vært å undersøke under hvilke forhold en organisme som blir etterlignet kan evolvere et utseende som i større grad avviker fra den mimetiske organismen. I tillegg har det blitt undersøkt i hvilken grad den romlige distribusjonen av mimetiske organismer kan gjøre det enklere for en signalmottager å skille mellom modellorganismer og mimetiske organismer.

Arbeidet har vært utført ved Senter for Økologisk og Evolusjonær Syntese, Biologisk Institutt, Universitetet i Oslo.

For mer informasjon, kontakt Trond Schumacher (s.).

Publisert 30. mars 2012 15:37 - Sist endret 13. apr. 2012 10:16