Disputas: Kristian Holmås

siv.ing. Kristian Holmås ved Matematisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Modelling of two-phase flow using Computational Fluid Dynamics

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Sanjoy Banerjee, Chemical Engineering Dept., University of California, Santa Barbara, USA
Professor Tor Ytrehus, Institutt for energi- og prosessteknikk, NTNU
Førsteamanuensis Atle Jensen, Matematisk institutt, UiO

Leder av disputas:  Professor Hans Brodersen

Veileder:  Jan Nossen, Ruben Schulkes, Hans Petter Langtangen

Datasimuleringer av strømning av olje og gass i rørledninger (flerfasestrømning) er en forutsetning for planlegging og drift av olje- og gassfelt i Nordsjøen og i verden for øvrig. Simuleringer ligger til grunn for feltutbygninger, og benyttes til overvåkning og konsekvensanalyser i driften av eksisterende felt. Nøyaktige beregninger representer betydelige besparelser gjennom optimaliserte løsninger.

Kristian Holmås, forsker ved Institutt for Energiteknikk (IFE) på Kjeller, har utviklet nye numeriske teknikker og fysiske modeller for flerfasestrømning. Hovedfokus har vært på lagdelt strømning som er det hyppigst forkommende olje og gass strømningsmønsteret.

Holmås’ avhandling består av 6 artikler, som alle er publisert (eller innlevert) i internasjonale tidskrifter eller konferanser.

Avhandlingen kan deles i to deler:
Den første delen omhandler numeriske metoder for interfaseproblemer med hovedfokus på utvikling av nøyaktige og robuste metoder for strømning med diskontinuerlige variable eller koeffisienter slik vi har i flerfasestrømning.

Den siste delen presenterer analyser og nye fysiske modeller for to-fase lagdelt strømning i kanaler og rør. En ny metode der regnehastigheten til tradisjonelle endimensjonale flerfase simulatorer kombineres med nøyaktigheten til CFD beregninger har blitt utviklet.

Arbeidet er en del av HORIZON som er et internasjonalt forskningsprogram med et totalbudsjett på 63 millioner kroner, i regi av IFE og SPT Group på Kjeller. HORIZON er sponset av ENI, ExxonMobil, Shell, Chevron and StatoilHydro.

For mer informasjon, kontakt Marie Wennesland.

Publisert 30. mars 2012 15:37 - Sist endret 13. apr. 2012 10:16