Disputas: Katrine Skamfer Hoset

Katrine Skamfer Hoset ved Biologisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): Social behaviour and demography in root voles (Microtus oeconomus); effects of season and population structure

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Dr. Hannu Ylönen, Konnevesi Research Station, Department of Biological and Environmental Science University of Jyväskylä, Finnland
Assistent Professor Jana Anja Eccard, Faculty of Biology, Department of Animal Behavior, University Bielefeld, Tyskland
Professor Helene Lampe, Universitetet i Oslo, Biologisk institutt

Smågnagere som mus og lemen har fordeler ved å leve i grupper om vinteren, noe som fører til endring i sosial atferd fra sommer til vinter. Fordelene med å leve i grupper kan øke overlevelsesmulighetene hos smågnagerne selv om værforholdene om vinteren er dårlige. Smågnagerne overlever dårligst under snøsmeltingen selv om værforholdene om vinteren er dårlige. Dette konkluderer Katrine S. Hoset med i sin doktorgradsavhandling som hun forsvarer 8. desember ved Biologisk Institutt, Universitetet i Oslo.

Smågnagere som lever i områder hvor det er store variasjoner mellom sommer og vinter må tilpasse seg et liv under svært variable forhold. Om vinteren kan det være svært kaldt og smågnagerne kan tape mye varme hvis de ikke samler seg i grupper. Samtidig er det vanskelig å få tak i nok mat når mye av bakken er dekket av hard snø og is. Når flere individer lever i samme område kan det være enklere å holde områder frie for is og dermed opprettholde mattilgang. Når snøen smelter om våren blir store områder dekket med vann og smågnagerne kan få vanskeligheter med å finne tørre områder hvor de har mulighet til å overleve denne kritiske perioden.

Forandringen til milde, fuktige vintre de siste årene påvirker ikke vinteroverlevelsen hos smågnagere nevneverdig selv om store mengder is gjør mattilgangen dårlig. Isdannelse kan derimot føre til større ansamlinger av vann under snøsmeltingen og dermed redusere overlevelsesmulighetene til smågnagerne betydelig under snøsmeltingen.

For mer informasjon, kontakt Trond Schumacher (s.).

Publisert 30. mars 2012 15:37 - Sist endret 13. apr. 2012 10:16