Disputas: Eli Hustad

M.Sc. Eli Hustad ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): A knowledge networking lens: Making sense of intra-organizational networks of practice

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Geoff Walsham, Judge Business School, University of Cambridge
Assosciate Professor Line Dubé, HEC Montréal Business School
Professor Ole Hanseth, Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Tone Bratteteig

Veileder:  Bjørn Erik Munkvold (UiA), Eric Monteiro (UiO)

Forretningsverden preges mer enn noen gang av kunnskapsintensive og multinasjonale foretak som utfører sin virksomhet på tvers av geografiske og tidsmessige skillelinjer. Målsettingen med doktorgradsarbeidet har vært å undersøke distribuerte kunnskapsnettverk hvor geografisk spredte arbeidstakere kommuniserer og deler kunnskap ved å utfordre disse grensene hovedsakelig ved hjelp av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT).

Uformelle sosiale relasjoner er antatt å være viktigere enn formaliserte arbeidsgrupper for å sikre effektiv kommunikasjon og kunnskapsdeling i organisasjoner. Avhandlingen bygger på disse forutsetningene og har adressert spørsmålet hvorvidt uformelle nettverk i en distribuert kontekst kan bidra til å utnytte kunnskapspotensialet i en multinasjonal organisasjon. Doktorgradsarbeidet som er utført ved Universitetet i Agder, omfatter casestudier av distribuerte kunnskapsnettverk og bruk av IKT i to multinasjonale foretak. Den longitudinelle studien stadfester eksistensen av ulike heterogene nettverkstrukturer som også viser forskjellige utviklingsmønstre og innflytelse på organisasjonspraksis over tid. Avhandlingen presenterer et teoretisk rammeverk for å kunne forstå distribuerte nettverksstrukturer bedre.

Resultater fra de empiriske undersøkelsene tilsier at mangfold kan ha ulik innflytelse på effektiv kunnskapsdeling i distribuerte nettverk. Mangfold kan skape en gunstig innovasjonsarena, men kan på den annen side også medføre konflikter og kommunikasjonssvikt. Studien demonstrerer hvordan arbeidstakere som deltar i distribuerte kunnskapsnettverk håndterer mangfold ved å adoptere ulike IKT-baserte artefakter som bidrar til å oversette og integrere kunnskap på tvers av grenser mellom ulike lokasjoner, funksjoner og divisjoner. Videre viser studien at koordinatorene i nettverkene er sentrale kunnskapsmeglere som påvirker spredning av kunnskap ut i organisasjonen, samt bringer nødvendige ressurser tilbake til de ulike nettverkene. Resultatene demonstrerer at effektiv kunnskapsdeling i en distribuert arbeidssetting byr på utfordringer til tross for tilgang til sofistikerte IKT-løsninger. Høy grad av mangfold, taus kunnskap, lokal forståelse av arbeidspraksis, og psykososial distanse er faktorer som kan hindre at lokal kunnskap blir globalt tilgjengelig og forstått.

Avhandlingen konkluderer med at det er vesentlig å kultivere nettverkstrukturer for å oppnå effektiv utnyttelse av kunnskapspotensialet i organisasjoner. Resultatene indikerer at grensehåndtering er kompetansekrevende og dermed fordrer forståelse for betydningen av aktive kunnskapsmeglere og riktig bruk av IKT. Distribuerte forretningsvirksomheter bør derfor prioritere grensehåndtering som en viktig implementert praksis innen kunnskapsledelse.

For mer informasjon, kontakt Lena Korsnes.

Publisert 30. mars 2012 15:37 - Sist endret 13. apr. 2012 10:16