Disputas: Knut Stanley Jacobsen

M. Sc. Knut Stanley Jacobsen ved Fysisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Cluster and THEMIS studies of Dayside Magnetospheric Boundary Layer Phenomena

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Dr. Andris Vaivads, Swedish Institute of Space Physics, Uppsala, Sverige
Professor Asgeir Brekke, Universitetet i Tromsø, Norge
Professor Hans Pécseli, Universitetet i Oslo, Norge

Leder av disputas:  Professor Einar Sagstuen

Veileder:  Jøran Idar Moen, Arne Pedersen og Bjørn Lybekk

Solen har en stor innvirkning på livet her på jorda. Det meste av denne påvirkningen skjer gjennom sollyset, men Solen sender også ut en vind av ladede partikler, solvinden. Sammen med forskere fra Universitetet i Oslo og Universitetet i California, Berkeley, har Knut Stanley Jacobsen studert noen av prosessene som overfører energi fra solvinden til jorda. En bedre forståelse av disse prosessene vil være nyttig, for eksempel for å forutsi hvordan forskjellige forhold i solvinden kan påvirke satellitter i bane rundt jorda, generere nordlys og forårsake lokale forstyrrelser av jordas magnetfelt.

Gjennom statistisk analyse av data fra Cluster-satellittene har vi sett på koblingen mellom partikkel-nedbør fra rommet, elektriske forstyrrelser i rommet nær Jorda og store strømsystemer som kobler de øvre delene av Jordas atmosfære til store strømsystemer i rommet. Resultatene fra studiene bidrar til en større forståelse av sammenhengen mellom disse forskjellige fenomenene.

Vi har også studert en spesiell hendelse, kalt en Hot Flow Anomaly, ved hjelp av data fra THEMIS-satellittene. Dette studiet har vist at en nesten umerkelig endring i solvindens magnetfelt kan, under spesielle forhold, forårsake enorme effekter. Blant annet flyttet et plasma-grenselag i rommet seg 5 ganger jordens radius på 1 minutt, og i jordas atmosfære ble det skapt magnetiske virvler som beveget seg fra Grønland til Alaska i løpet av få minutter.

Arbeidet har hovedsakelig blitt utført ved forskningsgruppen for plasma- og romfysikk ved Universitetet i Oslo, med et tre måneders opphold ved Space Science Laboratory, som er en del av Universitetet i California, Berkeley.

For mer informasjon, kontakt Stine Bråthen.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:16