Disputas: Mihailo Jankov

M.Sc. Mihailo Jankov ved Fysisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Two phase flow in porous media with and without seismic stimulation

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Dominique Salin, Laboratoire FAST, Orsay, Frankrike
Professor Rune Martin Holt, NTNU, Trondheim
Professor Dag Kristian Dysthe, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Førsteamanuensis Helge Balk

Veileder:  Prof. Knut Jørgen Måløy og Prof. Eirik Grude Flekkøy

Denne doktorgraden har i hovedsak fokusert på eksperimentell undersøkelse av seismisk stimulert strømning av to ikke-blandbare væsker i et porøst medium. For slike væsker kan strømningen observeres som en mønstret fjerning av en væske av den andre. Det er funnet at formen på strømningsmønsteret påvirkes av den anvendte amplituden og frekvensen til stimuleringen. Strømningen er stimulert enten ved bruk av ossilerende trykk i en væske, eller ved vibrasjon direkte på det porøse mediet mens væsken sakte strømmer gjennom det.
Det observerte mønsteret kan karakteriseriseres basert på intensiteten av amplituden og frekvensen til den påførte stiumleringen. Forståelsen av hvordan væskene oppfører seg når de er utsatt for ulike stimuleringer har en bred anvendelighet i forskjellige felt, slik som hydrology, oljeindustrien og miljøteknologi. Resultatene som presenteres i denne doktorgraden foreslår at strømning i porøst materiale slik som for eksempel sandstein og løsmasser, kan kontrolleres ved å påføre denne type stimulering.

For mer informasjon, kontakt Christine Sundtveten.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:16