Disputas: Morten Breiholdt Jensen

cand. scient. Morten Breiholdt Jensen ved Kjemisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Dry reforming of propane to synthesis gas; a mechanistic study

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Ulf Wahlgren, AlbaNova University center, Stockholm University
Førsteamanuensis Hilde Venvik, Institutt for kjemisk prosessteknologi, NTNU
Professor Poul Norby, Kjemisk institutt, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Tyge Greibrokk

Veileder:  Prof. Unni Olsbye og Dr. Ole Swang

Avhandlingen "Dry reforming of propane to synthesis gas; a mechanistic study" er utført ved Universitetet i Oslo og Universitetet i Torino i perioden 2002-07 innen feltet for petrokjemi og katalyse. Oppgaven har i all hovedsak omfattet videreforedlning av naturgass fra Nordsjøen ved hjelp av katalysatorer. Ved å reagere naturgass med CO2, dannes industrielt verdifulle produkter som hydrogen og CO. I tilegg til å produsere hydrogen og CO, reduseres den omdiskuterte drivhusgassen CO2, slik at en dobbel positiv effekt oppnås. Reaksjonen av propan og CO2 er katalysert av nikkel, som er et relativt billig og lett tilgjengelig metall. For å øke effektiviteten av nikkel, blir små nikkelpartikler avsatt på overflaten til metalloksider (kalt bærer i katalyse). Dette har til hensikt å øke overflaten til nikkelpartiklene, dvs. at flest mulig av overflatenikkelatomer er tilgjengelige for å katalysere reaksjonen av naturgass og CO2. Ved hjelp av teoretiske beregninger og ulike eksperimentelle metoder er det funnet at bærermaterialer som magnesiumoksid og et blandoksid av magnesium og aluminium, er mer effektive bærere enn tradisjonelle metalloksider benyttet industrielt i dag. Forskningsresultatene viser at det vil være gunstig å bytte ut dagens tradisjonelle katalysatorer med systemene som er studert i doktorgradsavhandlingen.

For mer informasjon, kontakt Trine-Lise Knudsen.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:16