Disputas: Thomas Corell Jensen

Thomas Corell Jensen ved Biologisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Nutrient limitation in aquatic heterotrophs; effects of excess carbon on respiration

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Researcher, PhD, Maarten Boersma, Alfred-Wegener-Institut für Polar- und Meeresforschung, Tyskland
Forsker, PhD, Tobias Vrede, Limnology/Department of Ecology and Evolution, Evolutionary Biology Centre, Uppsala University, Sverige
Professor Stein Kaartvedt, Universitetet i Oslo, Biologisk institutt, Norge

Doktorgradsarbeidet er utført ved Biologisk institutt, Universitetet i Oslo innenfor ferskvannsøkologi.

Dyreplankton og bakterier er viktige i karbonomsetning i innsjøer. Mengden av disse konsumenter og hvor rask de vokser er viktig da de fungerer som bindeledd til fisk og andre ledd høyere opp i næringskjeden. Hvor rask konsumenter vokser, bestemmes ikke bare av mengden av næring, men også av kvaliteten på næringen. Næringsmengden måles i karbonenheter, mens næringskvaliteten kan uttrykkes som forholdet mellom karbon og viktige næringsstoffer som fosfor og nitrogen. Når det blir for lite fosfor eller nitrogen i forhold til karbon reduseres næringskvaliteten. Et formål med doktorgradsarbeidet har været å undersøke hvilke konsekvensene dette har for konsumentene. Resultatene fra vekstforsøk utført på laboratoriet har vist at både dyreplankton og bakterier vokser langsommere når de får for lite fosfor og nitrogen i forhold til karbon. Dette kan redusere ”effektiviteten” av næringskjedene i innsjøene, og innebærer at det blir mindre føde tilgjengelig for ledd høyere i næringskjeden.

Et annet problem primærkonsumentene må forholde seg til er hvordan de skal kvitte med det overskuddskarbon som de ikke kan nyttiggjøre seg av hvis innholdet av fosfor eller nitrogen er for lavt. Hvis det tas opp i kroppen/cellen kan det skilles ut som uorganisk karbon (karbondioksid) ved å øke respirasjonen, men det kan også skilles ut som organisk karbon. Hvilken måte den enkelte organisme velger å ta hånd om dette overskuddskarbonet på, vil ha stor betydning for karbonkretsløpet i økosystemet. Karbondioksid vil tapes fra systemet, mens organisk karbon potentielt vil kunne utnyttes som næring av andre organismer. Respirasjonsmålinger viste at bakterier kan skille ut overskudd av karbon via økt respirasjon. Resultatene inndikerede også at dette kunne foregå hos noen former for dyreplankton, men ikke hos andre. En viktig bidragsyter til hele innsjøens nettobalanse av karbondioksid er den totale bakterierespirasjon. Derfor vil en forhøyet bakterierespirasjon av overskuddskarbon kunne bidra til at innsjøen frigir store mengder karbondioksid til atmosfæren.

Disse innsiktene er viktige for å forstå de naturlige prosessene som regulerer opptak og utskillelse av karbon i økosystemer – noe som på stor skala påvirker den globale karbonsyklus.

For mer informasjon, kontakt Trond Schumacher (s.).

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:16