Disputas: Pål Hermunn Johansen

Pål Hermunn Johansen ved Matematisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Topics in algebraic geometry and geometric modeling

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Directeur de recherche Bernard Mourrain, INRIA Sophia-Antipolis
Professor Rimvydas Krasauskas, Department of Mathematics and Informatics, Vilnius University
Professor Hans Brodersen, Matematisk institutt, Universitetet i Oslo

I forbindelse med det EU-finansierte prosjektet "Intersection algorithms for geometry based IT-applications using approximate algebraic methods" har Pål Hermunn Johansen skrevet sin avhandling "Topics in algebraic geometry and geometric modeling" ved Matematisk institutt, Universitetet i Oslo.

I avhandlingen bidrar doktoranden til vitenskaplig utvikling innenfor algebraisk geometri og innenfor geometrisk modellering. Denne kombinasjonen er en del av en trend der matematikere forsøker å finne nye anvendelser av klassisk teori. Dette har vært en suksess innenfor algebraisk geometri og geometrisk modellering, og doktoranden har fått publisert flere artikler i forbindelse med konferanser som omhandler denne forbindelsen. Resultatet en avhandling som er variert i innhold og metoder.

I tre kapitler utvides vår forståelse av noen spesielle typer flater; tangentdevelopabler og monoide hyperflater. Her er metodene klassiske - alle utregningene kan forstås uten bruk av hjelpemidler som kalkulator og datamaskin.

De resterende to kapitlene omhandler et problem som er sentralt innenfor data-assistert konstruksjon (DAK): Hvordan kan man regne ut den korteste veien fra et punkt til en flate? Her kombineres klassisk teori med eksperimenter på datamaskin. Målet er å utvikle raske og nøyaktige metoder som kan brukes i datamaskinprogrammer for konstruksjon. Slike programmer brukes når biler, båter og fly tegnes, og det aktuelle problemet er en viktig del av flere problemer slike programmer må løse.

For mer informasjon, kontakt Yngvar Reichelt.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:16