Disputas: Sven Martin Jørgensen

Sven Martin Jørgensen ved Farmasøytisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Functional characterisation of Atlantic salmon MHC class I pathway genes during ISAV infections

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Mar Perez-Martinez, Centro de Investigación en Sanidad Animal, Instituto Nacional Investigaciones Agrarias, Madrid, Spania
Stein Tor Solem, Institutt for Marin Bioteknologi, Norges Fiskerihøgskole, Tromsø
Harald Tiedemann Johansen, Farmasøytisk institutt, UiO, Blindern, Oslo

Stipendiat Sven Martin Jørgensen fra Farmasøytisk institutt, avdeling for farmasøytisk biovitenskap ved Universitetet i Oslo har i sitt doktorgradsarbeid studert hvordan lakseinfluensaviruset som forårsaker sykdommen infeksiøs lakseanemi (ILA) påvirker reguleringen av viktige immunforsvarsgener i laks. Arbeidet har gitt ny kunnskap som vil være nyttig i en framtidig utvikling av vaksiner og i arbeid med fiskehelse i lakseoppdrett generelt. Det influensa-beslektede ILA-viruset påfører oppdrettsnæringen store økonomiske tap hvert år. Det finnes ingen effektive vaksiner mot ILA eller andre virussykdommer i dagens oppdrett og vi har lite basal kunnskap om hvordan viruset påvirker laksens immunforsvar. Sentralt i laksens forsvar mot virussykdommer står det såkalte adaptive immunforsvaret, som styres av vevsforlikelighetsantigenkomplekset, også kalt MHC. Hos mennesket omfatter MHC noen av de viktigste proteinene forbundet med en rekke sykdommer. Jørgensen har studert hvordan genene som koder for laksens MHC reguleres som et resultat av ILA-virus infeksjon, og benyttet i hovedsak kvantitativ real-time PCR teknikk for å måle og sammenligne mengden av genuttrykk i organer og cellekulturer fra smittet og normal laks. Studiet viser at aktiveringen av MHC klasse I gener er viktige i den tidlige fasen av en ILA infeksjon, og at disse genene er regulert av komponenter i det medfødte immunforsvaret. Arbeidet er del av et større EU-samarbeidsprosjekt mellom Norge og fire europeiske forskningsgrupper, med et overordnet mål om å utvikle en fremtidig vaksine mot ILA.

For mer informasjon, kontakt Karen Marie Ulshagen.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:16