Disputas: Asta Juzeniene

Asta Juzeniene ved Fysisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden dr.philos. (doctor philosophiae): Photodynamic therapy and fluorescence diagnosis based on 5-aminolevulinic acid: Roads towards optimization

Prøveforelesninger

Se prøveforelesningSe prøveforelesning

Professor Herwig Kostron, University of Innsbruck
Førsteam. Cecilia Marie Futsæther, Universitetet for miljø- og biovitenskap, Ås
Professor Jøran Moen, Universitetet i Oslo

Doktorgradsarbeidet er utført i perioden 2002-2006 ved avdeling for strålingsbiologi, Rikshospitalet-Radiumhospitalet HF, med Prof. Dr. Philos Johan Moan som veileder. Doktoranden ble lønnet av Radiumhospitalets Forskningsstiftelse og Kreftforeningen.

Tilførsel av 5-aminolevulinsyre (ALA) eller en av dens derivater til hud eller annet vev gir in vivo syntese av det fotosensibiliserende stoffet protoporfyrin IX (PpIX). Syntesen foregår med betydelig selektivitet i visse typer vev, deriblant kreftvev. Dette er grunnlaget for både fluorescensdiagnose og fotodynamisk behandling (PDT) av kreft. Bestråling av PpIX med lys fører til dannelse av singlet oksygen som dreper celler og vev. Den kliniske anvendelsen av ALA-PDT øker raskt, til tross for at virkningsmekanismene ikke er kjent til bunns, og at behandlingen ikke er optimalisert ennå.

I dette arbeidet har vi forsøkt å belyse fundamentale prosesser bak behandlingen. ALA og fire av dens derivater ble undersøkt in vitro og in vivo. Flere av funnene i arbeidet er viktige for klinisk anvendelse: 1) PDT er temperaturavhenging; høy temperatur før lysbehandlingen og lav temperatur etterpå dreper kreftcellene mest effektivt. 2) ALA-PDT gir morfologiske forandringer av overlevende celler; de endrer form, skjelettstruktur og adhesjon til omgivelsene. 3) Jernchelatorer, uten ALA, kan også benyttes i PDT siden de forårsaker, via ordinær hemsyntese, opphoping av PpIX. 4) Forsøk med dyr gir ikke alltid data som er relevante for menneske. 5) Spekteret til lyskilden er av stor betydning for dybden av celledestruksjonen.

For mer informasjon, kontakt Heidi Bruvoll.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:16