Disputas: Håvard Kalvøy

Cand. Scient. Håvard Kalvøy ved Fysisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Needle Guidance in clinical applications based on electrical impedance

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Pere J. Riu, Universitat Politécnica de Catalunya, Barcelona, Spania
Professor Gaute T. Einevoll, Universitetet for miljø- og biovitenskap, Ås
Førsteamanuensis Helge Balk, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Einar Sagstuen

Veileder:  Sverre Grimnes og Ørjan G. Martinsen

Cand.scient. Håvard Kalvøy forsvarer 14. juni offentlig sin avhandling ”Needle Guidance in Clinical Applications based on Electrical Impedance” for graden Philosophiae doctor (ph.d.) i Fysikk. Kalvøy er ansatt ved Medisinsk-Teknisk avdeling, Rikshospitalet, Oslo universitetssykehus og arbeidet har vært gjennomført i Bioimpedansgruppen under samarbeid med Fysisk institutt, Universitetet i Oslo, i tidsrommet 2005-2010.

Kalvøys forskning er tidligere omtalt i pressen som: Sprøytespiss med elektrisk øye som kan se forskjell på muskler, fett og blod, slik at det kan injiseres på nøyaktig rett sted. Avhandlingens hovedkonklusjon er at plasseringen av nåler, kanyler, sprøyter eller mindre kirurgisk utstyr, kan bestemmes ved å analysere den elektriske ledningsevne til vevet i området ved forskjellige målefrekvenser. Det er vist hvordan man på denne måten kan skille forkjellige typer vev fra hverandre, og hvordan dette kan benyttes i en ny metode for å veilede leger og annet helsepersonell under medisinske prosedyrer hvor nøyaktige innstikk er avgjørende.
Det er også vist at metoden trolig kan bidra til å øke sjansen for å overleve akutt hjertestans.
Hurtig behandling er sett på som essensielt for å øke prognosene. I samarbeid med Universitetet i Pennsylvania og Lærdal Medical AS er det sett på hvordan den nyutviklede metoden kan benyttes til automatisk plassering av kanyler for injisering av medikamenter og væske i pasientens blodårer. Teknologien kan lages liten for bruk i håndholdte medisinske apparater, og er svært raskt. Dette kan redusere tiden frem til effektiv akuttbehandling er i gang og øke prognosene for overlevelse.
Ved hjelp av flere nåler stukket gjennom huden er det fremstilt et bilde som viser blodårenes plassering i vevet. Dette har trolig aldri blitt gjort på nøyaktig denne måte tidligere.
Hovedfokuset i forskningen har vært å etablere grunnleggende kunnskap om elektriske egenskaper for nålelektroder og levende vev. Teoretiske analyser og laboratorieforsøk er benyttet for å kartlegge sensitivitetsområdet rundt nåler, og viser at det er mulig å begrense målingen til et lite område innenfor en radius på 1-3 mm fra en nålespiss.

For mer informasjon, kontakt Christine Sundtveten.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:16