Disputas: Eili Tranheim Kase

Eili Tranheim Kase ved Farmasøytisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): The role of LXR on lipid and glucose metabolism in human skeletal muscle

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Adjunct Professor Jan Oscarsson, Department of Molecular Pharmacology, AstraZeneca R&D Mölndal, Sverige
Professor Kåre Birkeland, Aker universitetetsykehus, Oslo
Førsteamanuensis Hege Christensen, Farmasøytisk institutt, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Karen Marie Ulshagen

Veileder:  Arild Chr. Rustan, G. Hege Thoresen, Hilde I. Nebb

Denne avhandlingen viser at lever X reseptor (LXR) regulerer fett- og glukosemetabolismen i muskelceller, at LXR er mer aktiv i muskelceller fra type 2-diabetikere og at dette kan føre til økt lagring av fett i cellene. Videre har vi funnet et mulig nytt legemiddel mot type 2-diabetes, som reduserer muskelcellenes egenproduksjon av fett og øker glukoseopptaket sannsynligvis ved å hemme aktiviteten av LXR.

Type 2-diabetes er den vanligste formen for diabetes i den vestlige verden, og det er en sykdom i sterk vekst som bidrar betydelig til sykelighet og dødelighet i befolkningen. Ved insulinresistens vil særlig skjelettmuskelenes evne til å ta opp glukose som respons på insulin reduseres. Skjelettmuskulaturen utgjør ca. 40 % av kroppsvekten og er et hovedorgan for omsetning av fettstoffer og glukose, men svært lite er kjent om rollen til LXR i muskel. LXR sitter på DNA i kjernen av cellene og er involvert i reguleringen av både kolesterol-, glukose- og fettmetabolismen. Det er viktig å forstå betydningen av LXR i forhold til fedme og type 2-diabetes, fordi LXR både kan spille en sentral rolle i utviklingen av disse sykdommene, samt være et viktig angrepspunkt for legemidler. Det finnes i dag flere behandlingsalternativer for type 2-diabetes, men ingen er tilfredsstillende. Målet med denne avhandlingen var derfor å undersøke rollen til LXR i muskel , undersøke om LXR kan ha en rolle ved utvikling av type 2-diabetes og beskrive effektene av et mulig nytt legemiddel.

Avhandlingen er utført ved Farmasøytisk institutt, Universitetet i Oslo innen farmakologi. Det har blitt benyttet skjelettmuskelceller fra mennesker, biomolekylære metoder og radioaktive isotoper for å studere gen- og proteinuttrykk, og omsetning av glukose og fett i cellene.

For mer informasjon, kontakt Karen Marie Ulshagen.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:16