Disputas: Kyrre Kausrud

Cand.scient. Kyrre Kausrud ved Biologisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Population dynamics and adaptive strategies of the spruce bark beetle Ips typographus; generalities and particulars of a forest pest

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor James Powell, Department of Mathematics and Statistics, Utah State University, USA
Professor Mark Lewis, Dept. of Mathematical & Statistical Sciences, University of Alberta, Edmonton Alberta, Canada
Professor Geir Olve Storvik, Department of Mathematics, University of Oslo, Norway

Leder av disputas:  Professor Asbjørn Vøllestad

Veileder:  Prof. Nils Chr. Stenseth, Dr. Bjørn Økland og Dr. Olav Skarpaas

Klimaendring, skogbruk og invasjoner av nye arter påvirker faren for utbrudd av barkbiller som dreper skog over store områder. Jeg har benyttet evolusjonær modellering for å få bedre innsikt i utbruddsdynamikken til granbarkbillen, som er den viktigste tredrepende barkbillen i Europa og Asia. Resultatene bidrar til å forstå hvordan og hvorfor billene noen ganger bytter adferd og går fra å være anonyme skoginsekter til landskapsendrende epidemier, og de bekrefter at store områder med jevngammel granskog og tørkestress kan gjøre utbrudd selvforsterkende, mens innblanding av løvtrær og variert skog kan bidra til at utbrudd forblir lokale. Romlige simuleringsmodeller viser at den komplekse dynamikken hos granbarkbillen fører til flekkvise og usammenhengende utbrudd selv om skogsmiljøet er homogent. Studier av lange tidsserier viser at dynamikken mellom skog og insekter kan endres totalt av klimaendringer. Likevel, overgang fra en til flere generasjoner per år viser seg å styres av flere faktorer enn temperaturøkning alene. Modellering av barkbiller som deler leveområde viser at effektene av samspillet varierer mye med levevis. Invasjon av en aggressiv art kan således bidra til å øke frekvensen av barkbilleutbrudd, mens et mangfold av lite aggressive arter i samspill med granbarkbillen kan trolig bidra til færre utbrudd. På lengre sikt finner jeg at skogdrift, artssammensetning og klima kan gi vidt forskjellige likevekter mellom utbrudd og levende skog, avhengig av vår forståelse av dynamikken og forvaltning av skogen.
Arbeidet ble utført ved Norsk Institutt for Skog og Landskap, Senter for Økologisk og Evolusjonær Syntese (CEES) ved Biologisk institutt, UiO, og Norsk Institutt for Naturforskning (NINA).

For mer informasjon, kontakt Gry Slettner Windsland.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:16