Disputas: Honest Christopher Kimaro

Honest Christopher Kimaro ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Decentralization and sustainability of ICT based health information systems in developing countries: a case study from Tanzania

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Senior Lecturer PhD Elaine Byrne, Department of Informatics, University of Pretoria
Senior Lecturer PhD Nathalie Mitev, Department of Information Systems, London School of Economics
Professor PhD Ole Hanseth, Department of Informatics, University of Oslo

Denne avhandlingen presenterer en studie av forsøket på å innføre, bruke og vedlikeholde et IT-basert helseinformasjonssystem (HIS) i Tanzania. Teoretisk er fokuset på å forstå utfordringene med å få til lokalt bærekraftige IT-baserte systemer. Det argumenteres for at dette må sees i sammenheng med pågående desentraliseringsprosesser i helsesektoren. Prosessen med å innføre helseinformasjonssystemet (HIS) ikke er bare en teknisk endringsprosess, men også omfatter institusjonelle og organisatoriske sider. Et nytt helseinformasjonssystem må ikke bare institusjonaliseres, i betydningen av å integreres i arbeidspraksisene, men må også være fleksibelt nok til å tillate endringer når behovene forandrer seg.

Forskningen som ligger bak avhandlingen har foregått i samarbeid med et aksjonsforskningsprosjekt kalt HISP (Health Information System Program). Feltarbeid fra to HISP pilotdistrikter i Tanzania er kombinert med studier av det eksisterende helseinformasjonssystemet (HIS) på regionalt og nasjonalt nivå mellom 2003 og 2005. Data ble samlet inn gjennom 88 individuelle intervjuer, samt fra rapporter og offentlige dokumenter, gjennom deltagende observasjon og engasjement i opplæring og tilpasning av programvaren. Funnene fra feltarbeidet er 1) at det er ikke samsvar mellom de formelle reglene rundt HIS og begrensningene gitt av de konkrete lokale forholdene, 2) at det eksisterende HIS mangler legitimitet pga. sentralisert kontroll, ineffektivitet og mangel på fleksibilitet, samt 3) det er motstridende innflytelser fra ulike organisatoriske elementer i den institusjonelle konteksten.

Case studien er analysert vha. begreper fra institusjonell teori og informasjonsinfrastrukturteori. Avhandlingen argumenterer for at det er nødvendig å se på sammenhengen mellom bærekraft og desentralisering. Det er behov for å samordne systemer og rutiner, både vertikalt (på tvers av administrative nivå) og horisontalt (mellom ulike enheter på samme nivå). En realistisk forandringsstrategi må fokusere på institusjonalisering og kultivering der HIS gradvis integreres inn i den lokale konteksten gjennom kompetansebygging og deltagelse av sentrale aktører både fra lokalt og sentralt nivå.

For mer informasjon, kontakt Narve Trædal.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:16