Disputas: Audun Vestheim Kjemperud

cand.scient. Audun Vestheim Kjemperud ved Institutt for geofag vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Sequence stratigraphy of alluvial successions: depositional style and controlling factors

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor William Helland-Hansen, Institutt for geovitenskap, UiB
Dr. Allard Willem Martinius, StatoilHydro Forskningssenter, Trondheim
Professor Annik M. Myhre, Institutt for geofag, UiO

Leder av disputas:  Anders Elverhøi

Veileder:  Johan Petter Nystuen, Jens S. Jahren

Doktorgradsarbeidet er utført ved Institutt for geofag, Universitetet i Oslo som en del av et større prosjekt på geologisk reservoarkarakterisering.

Sedimentære lagpakker som er avsatt på land i elver og på flomsletter (alluviale avsetninger) er viktige reservoarbergarter på norsk sokkel og andre steder i verden. Flere av de store oljefeltene som produserer fra alluviale avsetninger på norsk sokkel har passert platåproduksjon. For å forlenge produksjonen på disse oljefeltene settes det krav til en bedre forståelse av hvordan alluviale systemer fungerer og hvordan forskjellige faktorer påvirker avsetningsmønsteret i en alluvial lagrekke. Doktorgradsarbeidet har hatt som hovedmålsetting å forbedre forståelsen av alluviale avsetninger for å øke prediksjonen av avsetningsstil i alluviale hydrokarbonreservoar.

Data er samlet inn fra flere alluviale lagrekker i blotninger på land og fra brønner som penetrerer hydrokarbonreservoar på den norske kontinentalsokkelen. Datamaterialet omfatter 6 alluviale formasjoner; Morrison, Colton, Green River og Ilesformasjonene i Utah og Colorado, USA, Escanillaformasjonen i Pyrenenee, Spania samt Lundeformasjonen i Nordsjøen. De studerte lagpakkene er avsatt i forskjellige typer sedimentbassenger hvor ulike kontrollerende faktorer har påvirket den stratigrafiske utviklingen av bergartene.

Ved hjelp av sekvensstratigrafiske prinsipper er alle de studerte lagrekkene delt inn i tidskorrelative enheter på flere skalaer. Studiet viser at det er mulig å dele inn og korrelere alluviale lagrekker basert på trender i en rekke sedimentologiske og stratigrafiske parametere. Flere av disse parameterne kan hentes fra endimensjonale data slik som kjerner og brønnlogger. De alluviale avsetningene viser også systematiske endringer i enkelte reservoaregenskaper i forhold til posisjon i den sekvensstratigrafiske utviklingen.

For mer informasjon, kontakt Anne Innes.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:16