Disputas: Arne Klaveness

cand. scient. Arne Klaveness ved Kjemisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Quantum-mechanical modeling and complex hydrides

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Hannes Jónsson, Faculty of science, University of Iceland, Reykjavik
Senior Scientist Tejs Vegge, Center for atomic-scale Materials Physics (CAMP), Department of Physics, Technical University of Denmark, Kgs. Lyngby, Denmark
Professor Truls Norby, Department of Chemistry, University of Oslo

Leder av disputas:  Svein Stølen

Veileder:  Helmer Fjellvåg, Bjørn Hauback

Energi, hydrogenlagring og kvantemekanisk modellering er tema for avhandlingen til Arne Klaveness. Han har kommet frem til en ny og mer detaljert oppfatning av hvordan hydrogen er bundet i forbindelser mellom metaller og hydrogen - såkalte komplekse hydrider.

Den viktigste oppgaven en må løse før man kan bygge en konkurransedyktig, forurensningsfri hydrogenbil er å finne en god og effektiv måte å lagre hydrogen på. Ved romtemperatur er hydrogen en gass med veldig stort volum. Den klassiske måten å minske volumet på er å lagre gassen under høyt trykk, men dette er både farlig og kostbart.

En annen løsning på lagringsproblematikken er å lagre hydrogen i et fast stoff. I avhandlingen drøftes de mest lovende systemene som, frem til i dag, har blitt fremstilt. Klaveness forklarer i avhandlingen hvordan disse stoffene fungerer. Han kan forutse og forstå hva som kan brukes, hva som ikke kan brukes og hva som kanskje kan brukes. Dette har han gjort på grunnlag av kvantemekaniske beregninger og klassiske, kjemiske vurderinger. Funnene har konsekvenser for fremtidig forskning både nasjonalt og internasjonalt.

Avhandlingen omfatter også nye vurderinger av modelleringsprosesser innen anvendt kvantemekanikk. Konklusjonene er brukt til å foreslå nye organiseringsstrukturer, samt hvordan nødvendig programvare og data bør implementeres og lagres. En prototyp på et nytt program (Atomic Configuration Modeling Environment) er også tatt i bruk.

For mer informasjon, kontakt Raul Boris Farina Briceno.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:16