Disputas: Leif Are Klevan

Leif Are Klevan ved Farmasøytisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Evolutionary aspects of the DNA repeat bcrl from the B. cereus group and plasmids related to the pX01 plasmid from B. anthracis

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Jacques Mahillon, Laboratory of Food and Environmental Micro-biology, Université catholique de Louvain, Belgia
Professor Kaare Nielsen, Institutt for farmasi, Universitetet i Tromsø
Professor Kirsten Skarstad, Institutt for kreftforskning, Rikshospitalet-Radiumhospitalet-HF

Leder av disputas:  Karen Marie Ulshagen

Veileder:  Professor Anne-Brit Kolstø, førsteamanuensis Ole Andreas Økstad (medveileder). forsker Nicolas Tourasse (medveileder)

Avhandlingen tar for seg de tre nært beslektede, men svært ulike bakteriene, B. cereus, B. anthracis og B. thuringiensis. Den mest kjente er trolig miltbrann bakterien B. anthracis, på grunn av dens potensielle bruk i biologisk krigføring. De to andre bakteriene er likevel av langt større helsemessig og økonomisk betydning. Den ene (B. cereus) er en av de vanligste årsakene til matforgiftning, mens den andre (B. thuringiensis) er antatt å være ufarlig for mennesker, men dreper insektlarver og er verdens mest brukte biologiske plantevernmiddel. Det som i hovedsak gjør disse tre bakterieartene forskjellige er at de inneholder ”unike” flyttbare genetiske bestanddeler (plasmider; nesten som små mobile kromosomer som kan gi hver bakterieart unike egenskaper). Dersom bakteriene mister disse flyttbare genetiske bestanddelene, mister de også (som regel) sine unike egenskaper. Doktoranden har vist at de flyttbare genetiske bestanddelene som han har studert ofte er bygget opp av et felles genetisk skjelett (bygget over samme lest), og har dermed mange gener til felles. Dette betyr at plasmidene som her er studert og som skiller disse bakterieartene fra hverandre har større likhet enn tidligere antatt. Å forstå forskjeller og likheter mellom de utvalgte bakteriene er viktig ettersom den ene bakteriearten er til stor nytte for oss, den andre gir matforgiftning og den tredje er dødelig dersom man ikke behandles omgående. Doktoranden har også studert et lite og mobilt DNA element (kalt bcr1) som kan ”flytte” seg rundt i bakteriens kromosom. Funksjonen til dette elementet er fortsatt ukjent.

For mer informasjon, kontakt Halvor Aandal.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:16