Disputas: Oddmund Kleven

Oddmund Kleven ved Naturhistorisk museum vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Adaptive function of extrapair paternity in barn swallows and reed buntings

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor T.R. Birkhead, Department of Animal and Plant Sciences, The University of Sheffield, UK
Professor David F. Westneat, Department of Biology, University of Kentucky, US
Professor Øystein Wiig, Natural History Museum, University of Oslo

Hvorfor er fugler utro? Dette er et sentralt spørsmål innenfor evolusjonær biologi og atferdsøkologi, fordi utroskap kan ha konsekvenser for blant annet konflikter mellom kjønnene, foreldreinvestering og utvikling av seksuelle ornamenter. I sin doktoravhandling har cand. scient. Oddmund Kleven studert mulige fordeler ved utroskap for hanner og hunner hos to arter spurvefugler. Avhandlingen er innlevert til forsvar for graden ph.d. ved Naturhistorisk Museum, Universitetet i Oslo.

DNA-analyser har vist at utroskap er utbredt hos sosialt monogame fugler. I denne avhandlingen viser farskapsanalyser av sivspurv i Norge og låvesvaler i Canada at omtrent halvparten av alle hunner er utro og at en tredjedel av alle ungene hos begge arter er et resultat av sidesprang. Analyser av genetisk mangfold, immunforsvar og vekst viser at slike ”uekte” unger ikke er kvalitativt forskjellig fra sine halvsøsken oppvokst i samme reir. Hunner hos disse artene ser dermed ikke ut til å være utro for å øke kvaliteten på sine avkom.

Låvesvaler er også utro med beslektede individer. Dette er motsatt av hva som var forventet i og med at innavl kan ha negative konsekvenser. Under visse betingelser kan likevel en strategi med en preferanse for slektninger være fordelaktig, fordi det sikrer at en større andel av gener som er felles for slektninger blir ført videre til neste generasjon.

Utroskap har stor effekt på hanners reproduktive suksess. Hanner som får farskap utenfor egen familie mer enn dobler antall produserte avkom i forhold til de som ikke oppnår farskap utenfor egen familie. Suksess hos hanner ser ut til å øke med økende ornamentering og alder/erfaring.

Resultatene av doktoravhandlingen bidrar til en bedre forståelse av funksjonen ved utroskap hos fugler.

For mer informasjon, kontakt Elen Roaldset.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:16