Disputas: Thor A. Klevjer

Thor A. Klevjer ved Biologisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): In situ acoustic studies of individual krill and jellyfish

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Associate professor Andrew S. Brierly, Pelagic Ecology Research Group, Gatty Marine Laboratory, University of St. Andrews, Scotland
Professor Egil Ona, Havforskningsinstituttet, Institutt for Biologi, Bergen
Professor Hans Petter Leinaas, Biologisk institutt, Universitetet i Oslo

Dette studiet er utført ved Biologisk Institutt, Universitetet i Oslo, og fokuserer på bruken av moderne ekkoloddteknologi i studier av individuelle organismer. Ekkolodd er ett viktig verktøy i overvåkning av våre fiskebestander, selv om også plankton tidligere har vært studert ved hjelp av ekkolodd, har dette stort sett dreid seg om fordeling og mengde, dette studiet har brukt eksisterende teknologi til å studere individuell adferd hos plankton. Ettersom denne bruken er på grensen av kapasiteten til teknologien, er metodiske undersøkelser en sentral del av studiet.

Konkret har to typer organismer blitt studert, krill og dypvannsmaneten Periphylla periphylla, i begge tilfeller viser studiet at det er mulig å studere enkeltorganismers adferd, selv på store dyp. Resultatene antyder stor variasjon i adferden til enkeltindivider, noe som kan påvirke vår tolkning av marine prosesser og resultater fra studier av plankton.

For mer informasjon, kontakt Trond Schumacher (s.).

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:17