Disputas: Turid Knutsen

cand. scient. Turid Knutsen ved Kjemisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): The oxygen evolution reaction on Ni alloys used as a test reaction to determine the relationship between electrocatalytic activity and electron tunneling ability

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Elisabet Ahlberg, Department of Chemistry, Göteborg University, Sverige
Professor Vidar Hansen, Universitetet i Stavanger
Professor Svein Stølen, Kjemisk institutt, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Carl Henrik Gørbitz

Veileder:  Professor Truls Norby

Knutsen har studert forskjellige nikkellegeringers katalytiske egenskaper som elektroder for utvikling av oksygengass fra vann med elektrokjemiske metoder. Hun har også studert deres evne til å gi eller ta imot elektroner i et skanning tunneling mikroskop STM. I et STM plasseres en tynn spiss ca. 1 nm over elektroden som skal undersøkes. En spenning legges mellom spissen og elektroden, og elektroner vil overføres, "tunnle", til tross for at det ikke er fysisk kontakt mellom spissen og elektroden. Denne tunnelingstrømmen ble registrert og er et mål på elektrodens evne til å gi eller motta elektroner. På bakgrunn av sammenhengen mellom tunnelingstrøm og pålagte spenning ble en ny enhet, ladningsforholdet, rc , utviklet. Ladningsforholdet er et mål på elektrodens evne til å "tunnle" elektroner.

Knutsen fant en klar sammenheng mellom elektrodenes katalytiske aktivitet og overflatenes tunnelingegenskaper. Hun har vist at begge er avhengig av elektrodenes struktur og sammensetning. I mange elektrokjemiske prosesser er det reaksjonssteget som involverer overføring av elektroner som bestemmer reaksjonsfarten og hvor mye energi som kreves i reaksjonen. Tunnelingsegenskapene til en katalysator kan derfor være et første mål på en katalysators effekt. Hennes undersøkelse viser at bruken av STM ved katalysatortesting kan effektivisere optimaliseringen av ulike elektrokjemiske prosesser.

Det praktiske arbeidet er for det meste utført på Universitetet i Agder, mens teoridelen er gjennomført på Universitetet i Oslo.

For mer informasjon, kontakt Raul Boris Briceno.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:17