Disputas: Camilla Kongshaug

Cand. Scient. Camilla Kongshaug ved Kjemisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Hydrogen in Oxides

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor, Ph.D Shu Yamaguchi, Department of Materials Engineering, University of Tokyo
Førsteamanuensis Gunnar Hultquist, Surface and Corrosion Science, KTH, Sweden
Professor Unni Olsbye, Department of Chemistry, University of Oslo

Leder av disputas:  Professor Svein Stølen

Veileder:  Professor Truls Norby og Amanuensis Reidar Haugsrud

Doktorgradsarbeidet ”Hydrogen in Oxides” har blitt utført ved Gruppe for faststoff elektrokjemi ved Kjemisk Institutt, Universitetet i Oslo, samt ved Senter for materialvitenskap og nanoteknologi (SMN) og Funksjonelle energirelaterte materialer i Oslo (FERMiO). Dette verdensledende toppforskningsmiljøet forsker på funksjonelle materialer som er komponenter i fremtidens brenselsceller, hydrogenseparasjonsmembraner og hydrogenlagringsmaterialer. Disse materialene inneholder defekter, og slike defekter er essensielle for materialenes nytteverdi. I doktorgradsarbeidet har hydrogen defekter i ulike oksider blitt undersøkt. Oppløsning av hydrogen defekter i oksider er nærmest uunngåelig under syntese, karakterisering og utnyttelse av oksider. Videre kan hydrogen defekter i stor grad påvirke egenskapene til oksider. Defekt kjemi, stabilitet og transportegenskaper til hydrogen i Ca12Al14O33, Sr4(Sr2Nb2)O11, Sr4(Sr2Ta2)O11, TiO2 og ZrO2 under ulike betingelser som temperatur, hydrogen- og vanndamptrykk har blitt undersøkt. Arbeidet har blitt utført ut i fra en eksperimentell og teoretisk tilnærming, hvorav elektriske målinger, termogravimetri, spektroskopi og DFT er noen av teknikkene som har blitt tatt i bruk. Ny og viktig informasjon om den kjemiske og fysiske oppførselen til hydrogen i oksider har blitt funnet.

For mer informasjon, kontakt Raul Boris Farina Briceno.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:17