Disputas: Lars Korslund

Lars Korslund ved Biologisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): The effect of snow conditions, food availability and predation on root vole (Microtus oeconomus) winter survival

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Emeritus Charles J. Krebs, Department of Zoology, University of British Columbia, Canada
Professor Xavier Lambin, School of Biological Science, Scotland
Professor Nils Chr. Stenseth, Universitetet i Oslo, CEES, Biologisk institutt, Oslo

Smågnagere som mus og lemen har størst mulighet for å overleve vinteren under bestemte snøforhold. Optimale forhold sikrer høy mattilgang og samtidig beskyttelse mot rovdyr. Snøens egenskaper avhenger av værforholdene, og derfor vil vær og klima påvirke overlevelsen til disse dyrene. Dette konkluderer Lars Korslund med i sin doktorgradsavhandling som han forsvarer ved Biologisk Institutt, Universitetet i Oslo den 26. mai.

Syklisk variasjon i tettheten av smågnagere resulterer i det vi i Norge omtaler som "lemenår", enkelte somre med ekstremt mye lemen og mus. Slike kraftige populasjonssvingninger, med en periode på 3-4 år, har i Norden vært vanligst i områder med et stabilt snødekke om vinteren. I fjellområder i Norge kan snødekket ligge i 8-9 måneder og smågnagerne, som lever under snøen hele denne perioden, er avhengige av å kunne grave seg frem gjennom snøen til planter som de spiser. Imidlertid viser det seg at deler av snølaget ved bakken er så hardt at det er umulig å grave seg gjennom. Derfor er bare deler av maten under snøen tilgjengelig, og den begrensede tilgangen gjør at mange av smågnagerne dør av matmangel i løpet av vinteren. Den ugjennomtrengelige snøen vil imidlertid også gjøre det betydelig vanskeligere for rovdyr å finne frem til smågnagerne. I år med mye regn rett før frost om høsten kan kompakte islag dekke vegetasjonen under snølaget. Under slike forhold blir det veldig lite mat tilgjengelig for smågnagerne, men samtidig vil de være bedre beskyttet mot rovdyr. I andre år, når værforholdene er tørrere, vil snøforholdene lette gravejobben og smågnagere vil ha stor tilgang på mat, men de løper samtidig større risiko for å bli spist av rovdyr. Værforholdene vil derfor påvirke tettheten av smågnagere i begge retninger.

I de siste 10-20 årene har de sykliske svingninger til mange smågnagerpopulasjoner i Norden blitt betydelig svakere og dette har sammenfalt med en klimatisk periode med generelt milde og fuktige vintre. Økt mengde is under snøen og dertil lavere tilgang på mat kan forklare dette mønsteret. Smågnagere spiller en sentral rolle i mange økosystemer, og en populasjonsendring som den vi har sett til nå kan ha stor innvirkning også på andre dyre- og plantearter.

For mer informasjon, kontakt Trond Schumacher (s.).

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:17