Disputas: Ralf Kristensen

Ralf Kristensen ved Biologisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Rapid multiplex detection of toxigenic Fusarium species

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Henriette Giese, Department of Ecology, Section of Genetics and Microbiology, The Royal Veterinary and Agricultural University, Denmark
Senior scientist Cees Waalwijk, Biointeractions and Plant Health, Plant Research International, Wageningen, Netherlands
Førsteamanuensis Anne Krag Brysting, Biologisk institutt, Universitetet i Oslo

Fusarium er den vanligste soppslekten som vokser på korn. Fusarium forårsaker sykdommer på planter og produserer en rekke giftstoffer som utgjør en fare for mattryggheten. Påvisning og identifisering av Fusarium-arter med standardmetoder er svært tidkrevende og krever lang erfaring. Stipendiat Ralf Kristensen ved Seksjon for fôr- og næringsmiddelmikrobiologi ved Veterinærinstituttet i Oslo har i sin doktorgrad utviklet metoder for påvisning og identifisering av Fusarium-arter.

Kristensen har studert slektskapet mellom de vanligste Fusarium-artene funnet på norsk korn. Dette slektskapet ble benyttet som utgangspunkt i utviklingen av to DNA-baserte metoder for påvisning og identifisering av Fusarium-arter. Begge metodene vil ha stor betydning for kartlegging av Fusarium-arter, ved at analysetiden reduseres inntil 90 % og ved at følsomheten økes vesentlig. Dette medfører en sikrere og raskere påvisning og gir mulighet for tidligere varsling og forebygging av angrep fra Fusarium, noe som bidrar til kostnadsreduksjon for mat- og fôrprodusenter og til tryggere mat for mennesker og fôr til dyr.

Arbeidet har vært finansiert av Norges forskningsråd, EUs 5. rammeprogram og Veterinærinstituttet.

For mer informasjon, kontakt Trond Schumacher (s.).

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:17