Disputas: Øyvind Kristiansen

Øyvind Kristiansen ved Matematisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Simulations of nonlinear wave-wave and wave-body interactions

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Miguel Onorato, Dipartimento di Fisica Generale, Universita di Torino, Italia
Førsteamanuensis Henrik Kalisch, Matematisk institutt, Universitetet i Bergen
Professor Bjørn Gjevik, Matematisk institutt, Universitetet i Oslo

Havbølger er viktige å forstå fordi vi møter dem når vi ferdes til sjøs og når vi utvinner ressurser i og under havet og når bølgene kommer inn mot kysten. Enkle periodiske bølger som forplanter seg i én retning har vært en svært viktig byggestein i forsøkene på å beskrive havbølger. Man kan tenke seg at havoverflaten består av mange slike periodiske bølger med forskjellige høyder, bølgelengder og retninger. Når slike periodiske bølger blir høye i forhold til sin lengde, blir de ustabile. Dette ble oppdaget på 60-tallet, men forståelsen av og kunnskapen om disse instabilitetene har vokst siden. Vi har benyttet et svært effektivt dataprogram, utviklet ved Matematisk institutt ved Universitetet i Oslo, til å simulere disse bølgene og hvordan de blir ustabile. Vi har sett på hvordan vanndypet spiller inn på de ustabile bølgene, og vi fant at bølgene oppfører seg annerledes på grunt vann enn på dypt vann. På veldig grunt vann er det kjent at hver bølgetopp i et periodisk bølgetog ligger langt fra sine naboer. I dette tilfellet fant vi at bølgene er mer ustabile enn man hittil har trodd.

Det er ikke minst viktig å studere hva som skjer når bølger slår inn mot en konstruksjon, f.eks. en oljeplattform. Det finnes ulike metoder for å beregne dette, men det er et ønske om å utvikle dem slik at de kan bli mer nøyaktige i sin beregning av bølger som er svært høye i forhold til sin lengde, siden disse ofte er dimensjonerende for et skip eller en oljeplattform. Vi har sett på en metode som har blitt utviklet ved SINTEF, og det er i avhandlingen vurdert alternativer og problemstillinger knyttet til metoden. Avhandlingen er skrevet ved Matematisk institutt ved Universitetet i Oslo.

For mer informasjon, kontakt Yngvar Reichelt.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:17