Disputas: Astrid Rusås Kristoffersen

Astrid Rusås Kristoffersen ved Fysisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): Heat and mass transfer in buildings

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Dr. Phillip Price, Lawrence Berkeley National Laboratory
Professor Jan Vaagen, Universitetet i Bergen
Professor Finn Ingebretsen, Universitetet i Oslo

Vannbåren varme i taket gir god komfort i godt isolerte bygninger. Det er lettere og billigere å installere i eksisterende bygg enn vannbåren gulvvarme. Dr. avhandlingen viser at vannbåren takvarme med lav temperatur kan være like effektivt og komfortabelt som vannbåren gulvvarme.

En ny styringsmetode og metode for måling av brukt energi for vannbårne oppvarmingsystemer presenteres. Istedenfor å utelukkende regulere varmetilførselen ved hjelp av vanntemperaturen, styres tilført varme ved å starte og stoppe pumpen som sirkulerer vannet i rørene.

Doktoravhandlingen presenterer også Computational Fluid Dynamics (CFD) resultater for hvordan et rom bør ventileres når giftige partikler håndteres av en person. Ventilasjonen er designet for å forhindre inhalering og spredning av partiklene i rommet.

Avhandlingen drøfter også problemer ved anerkjente metoder som brukes i bygningsindustrien i dag for å måle eller beregne friskluftmengder som tilføres et ventilert rom. Dersom bygget benytter seg av resirkulert luft vil nåværende beregningsmetoder som brukes i bygningsbransjen beregne feil tilført friskluftmengde.

Alle problemstillingene bidrar til økt forståelse av fysikken bak varmebevegelse og ventilasjon i bygninger - hvordan forutsi eller forklare disse prosessene. En slik forståelse er nødvendig for å kunne løse vår tids problemer med energiknapphet og miljøpåvirkningene av vår bruk av energi.

Denne avhandlingen er utført ved Norges Byggforsknings Institutt i samarbeid med Fysisk Institutt, Universitetet i Oslo under veiledning av Prof. John Rekstad. Deler av avhandlingen er også utført under veiledning av Senior Scientist Dr. Ashok Gadgil, under et 1 års opphold som fulbright stipendiat ved Lawrence Berkeley National Laboratory, University of California, Berkeley, USA.

For mer informasjon, kontakt Heidi Bruvoll.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:17