Disputas: Lena Kristoffersen

Lena Kristoffersen ved Kjemisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Experimental design in development and robustness testing of analytical methods in forensic toxicology

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Docent Olof Beck, Karolinska Universitetssjukhuset, Stockholm, Sverige
Professor Peter Hemmersbach, Aker Universitets Sykehus, Oslo
Professor Lise-Lotte Gundersen, Kjemisk institutt, Universitetet i Oslo

Rettstoksikologi omhandler læren om giftstoffer og forgiftninger til veiledning for rettsapparatet. Dette betyr i praksis bevissikring og analyse av biologiske prøver som kan inneholde rusmidler, medikamenter og giftstoffer. Nasjonalt folkehelseinstitutt har et nasjonalt ansvar for rettstoksikologiske analyser. Det stilles strenge krav til analysemetodene som benyttes med hensyn til en sikker identifikasjon og konsentrasjonsbestemmelse av stoff, stoffrepertoar, hurtighet, robusthet, presisjon og nøyaktighet.

Eksperimentell forsøksdesign er en multivariat teknikk hvor man samtidig studerer mange variabler som kan forventes å ha en betydning for en analysemetodes egenskaper. I det virkelige liv er det sjelden slik at alt, bortsett fra en variabel, er konstant og ofte ser man at betydningen av en variabel er avhengig av nivået til en annen variabel, dvs. de samvarierer. Teknikker som tar hensyn til samvariasjon gir en mer reell beskrivelse av virkeligheten og gir mulighet for å lage modeller som beskriver metodens egenskaper.

I dette doktorgradsarbeidet ble det ved hjelp av slike teknikker utviklet fire vidt forskjellige rettstoksikologiske analysemetoder for bestemmelse av nyere antidepressive medikamenter (”lykkepiller”), alkohol og hjertemedisiner. For de to sistnevnte stoffgruppene benyttes metodene i rutinen ved instituttet.

Avhandlingen er skrevet innenfor fagområdet analytisk kjemi og arbeidet har blitt utført ved Nasjonalt Folkehelseinstitutt, Divisjon for rettstoksikologi og rusmiddelforskning.

For mer informasjon, kontakt Trine-Lise Knudsen.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:17