Disputas: Amund Kvalbein

cand. scient. Amund Kvalbein ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Fast network recovery

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Olivier Bonaventure, Department of Computer Science and Engineering, Université catholique de Louvain, Belgium
Professor Bjarne Helvik, Institutt for telematikk, NTNU
Førsteamanuensis Ellen Munthe-Kaas, Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Dag Langmyhr

Veileder:  Stein Gjessing og Olav Lysne

Vi har utviklet metoder som gjør at feil i datanettverk kan rettes opp mye fortere enn før. Slike metoder er viktige for at tjenester som telefoni, TV-signaler, videokonferanser og online spill skal kunne tilbys over internett med god kvalitet.

Internett ble først utviklet for militært bruk, og et viktig mål var at det skulle fortsette å fungere selv om deler av nettet ble slått ut. Nettet er derfor konstruert slik at det vil reparere seg selv etter en feil, ved at datatrafikk re-rutes og finner nye veier til målet. Denne mekanismen gjør at ting blir ganske robust, og er en viktig del av forklaringen til suksessen internett har opplevd. Problemet med disse gamle metodene er at de er for trege for nye tjenester – de bruker gjerne flere sekunder på å finne en ny vei gjennom nettet. Dette er lenge nok til at for eksempel en telefonsamtale blir brutt eller at man blir kastet ut av et online spill.

Vår metode gjør at rutere i et datanettverk kan forberede alternative veier til alle mottakere på forhånd. Når det oppstår en feil, for eksempel at en kabel graves over eller en ruter bryter sammen, er reserveveien umiddelbart klar til bruk. Ruteren som oppdager feilen kan håndtere den lokalt, uten at den behøver å gjøre nye beregninger eller koordinere med de andre ruterne i nettet. Et viktig bidrag i avhandlingen er å vise hvordan dette kan gjøres på en måte som vedlikeholder en konsistent ruting i nettet, slik at det ikke oppstår unødig tap av trafikk.

Løsningene som presenteres i denne avhandlingen er først og fremst interessante for nettverksoperatører som vil tilby et robust nett hvor veldig lite data går tapt i en feilsituasjon, og for utstyrsleverandører som lager rutere til slike nett. Et prosjekt er nå i gang for å bygge et prototype-nettverk basert på våre løsninger. Målet er å kunne demonstrere metoden med tanke på kommersialisering.

For mer informasjon, kontakt Narve Trædal.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:17