Disputas: Ezekeil Gwinyai Kwembeya

Ezekeil Gwinyai Kwembeya ved Naturhistorisk museum vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): The genus Crinum (Amaryllidaceae) – its taxonomy, phylogeny and conservation in Southern Tropical Africa

Professor Sebsebe Demissew Woodmates, The National Herbarium Science faculty, Addis Ababa University
Professor Leonard E. Newton, Department of Botany, Kenyatta University
Professor Per Sunding, Seksjon for botanikk, Naturhistorisk museum, Universitetet i Oslo

Planter med like blomster trenger ikke å være spesielt nær i slekt. Dette hevder Ezekeil G. Kwembeya som forsvarer sin avhandling for ph.d graden ved Universitetet i Oslo 28. august. Videre viser han at man stadig kan oppdage arter som er nye for vitenskapen, også arter som er store og iøynefallende. Disse resultatene er basert på omfattende feltarbeid i det sørlige Afrika, laboratoriestudier utført ved Naturhistorisk museum, Universitetet i Oslo og på studier av herbarieark fra flere forskjellige herbarier rundt om i verden. Kwembeya har forsket på arter innen påskeliljefamilien med særlig vekt på slekten Crinum. Dette er løkplanter med store, liljeliknende blomster som enten er stjerneformede eller klokkeformede. Flere av artene dyrkes som prydplanter i tropene. Slekten er særlig artsrik i det sørlige Afrika, men finnes også i Amerika og Asia.

Kwembeya har brukt både moderne DNA teknikker og klassiske studier av morfologi (plantenes utseende). DNA teknikken som muliggjør slektskapsstudier har bidratt til avklaringer av systematikken innen slekten Crinum og mellom Crinum og nærstående slekter. Arter med henholdsvis stjerneformede og klokkeformede blomster danner ikke to distinkte grupper. En må derfor anta at evolusjonen fra en type blomster til den andre har foregått i minst to omganger.

DNA teknikkene har også vist at to nye arter, begge fra Zambia, som er beskrevet i Kwembeyas avhandling, er genetisk avgrenset fra nær beslektede arter. Videre viser disse teknikkene at arter av slekten Crinum ofte er nærmest i slekt med arter fra samme geografiske områder eller med arter som har samme krav til voksested, mens likt utseende (lik morfologi) ikke alltid er en indikasjon på nært slektskap.

Kwembeya har med sin forskning bidratt med sårt tiltrengte revisjoner av slekten Crinum både i Namibia og for Flora Zambesiaca prosjektet (Zimbabwe, Mosambik, Zambia, Malawi og Botswana). Flere av artene i området er truet. Han har også vurdert status og trusler for alle de namibiske artene basert på IUCN (Verdens naturvernunion) sine kriterier for rødlister.

For mer informasjon, kontakt Elen Roaldset.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 11. apr. 2014 13:39