Disputas: Matthieu Jean Paul Lacolle

Matthieu Jean Paul Lacolle ved Fysisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): Optical spectral filtering with segmented diffractive optical elements

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Ph.D Jörgen Bengtsson, Chalmers Tekniska Högskola, Sverige
Professor Jakob J. Stamnes, Universitetet i Bergen, Norge
Seniorforsker Liv Furuberg, SINTEF, Norge

Dette arbeidet beskriver framstilling, testing og en teoretisk modellering av et mikromekanisk optisk filter med justerbar spektral respons (det er mulig å kontrollere hvilke farger som blir transmittert av filteret). Filteret kan brukes med synlig lys eller i det nære infrarøde området.

Denne type filter er det mulig å implementere på en enkel mikromekanisk brikke av silisium, istedenfor som en kompleks sammensetting av ulike optiske og mekaniske komponenter. Blant mulige applikasjoner, kan denne løsningen benyttes som et rimelig og kompakt spektrometer for spesialiserte oppgaver, som for eksempel avfallsortering eller gassdeteksjon.

Filteret består av flere silisiumsegmenter med fokuserende diffraksjonsgitter. Hvert segment kan flyttes ved å sette en elektrisk spenning mellom segmentet og omliggende mikromekaniske strukturer. På denne måten kan man justere den spektrale responsen til filteret.

Arbeidet ble hovedsakelig utført på Fysisk Institutt ved Universitetet i Oslo, og spesielt på MiNalab. En del av arbeidet fant også sted på SINTEF i Oslo og på Stanford University i California.

For mer informasjon, kontakt Heidi Bruvoll.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:17