Disputas: Arne Lakså

Arne Lakså ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden dr.philos. (doctor philosophiae): Basic properties of expo-rational B-splines and practical use in computer aided geometric design

Prøveforelesninger

Se prøveforelesningSe prøveforelesning

Malcolm Sabin, Numerical Geometry Ltd and Cambridge University
Professor Elaine Cohen, School of Computing, The University of Utah
Professor Geir Dahl, Department of Informatics, University of Oslo

Leder av disputas:  Morten Dæhlen

Expo-Rational B-splines (ERBS) er en ny type geometrirepresentasjon som er spesielt godt egnet til bruk i kompleks formgiving. Utviklingen av ERBS startet ved Høgskolen i Narvik i 2003 og vil nå snart bli praktisk tilgjengelig.

I løpet av de siste 20 årene har det skjedd en revolusjon når det gjelder formgivning av produkter. Dette skyldes i hovedsak at det matematiske verktøyet for friform geometri (NURBS) har blitt utviklet. Her har Norge med personer fra Institutt for informatikk ved Universitetet i Oslo og SINTEF-Oslo vært sentrale i utviklingen. Miljøet i Narvik er en avlegger av disse miljøene.

I formgiving av virkelige produkter og av virtuelle produkter (objekter i dataspill og animasjoner i film) er det en stadig utvikling mot mer komplekse og spenstige former. Fortsatt er det slik at det matematiske verktøyet i designprogrammene setter grenser for kreativiteten. Med ERBS vil disse grensene flyttes. Det vil gi større kreativ frihet, og muligheten for en betydelig forbedring innen design.

ERBS har også et stort potensial i dynamisk modellering i den virtuelle verden (dataspill og film) av bevegelige overflater og objekter som hud, klær, flammer osv., samt å kunne lage ”spektakulære spesialeffekter”. For øvrig er det sannsynlig at det finnes en rekke bruksområder som vi i dag ikke ser.

I sin doktorgradsavhandling har Lakså først avklart det teoretiske fundamentet for ERBS, deretter utviklet et sett av algoritmer og til sist vist resultater fra testprogrammer. Han har dermed forberedt denne nye typen av geometrirepresentasjon for alminnelig bruk spesielt innen dataassistert geometrisk design, simuleringer og animasjoner.

For mer informasjon, kontakt Narve Trædal.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:17