Disputas: Geir Langli

Geir Langli ved Kjemisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Synthesis of spiro-bridged zirconocenes and their use as polymerisation catalysts

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Jan M. Bakke, Institutt for kjemi, NTNU, Trondheim
Professor Hans-René Bjørsvik, Kjemisk institutt, Universitetet i Bergen
Professor Jan Skramstad, Kjemisk institutt, UiO

Ved å benytte nye katalysatorer i produksjonen av plast har materialer med nye og forbedrede egenskaper blitt tilgjengelig. Blant de mest brukte katalysatorene er ansa-zirconocener, en type organometaller hvor et zirkonatom ligger mellom to ringer. Målet var å lage nye zirconocener og prøve dem ut som katalysatorer i fremstilling av polypropylen, en type plast brukt i alt fra støtfangere til tekstilfiber.

Ved å modifisere strukturen av katalysatorene var det mulig å produsere polypropylener med vidt forskjellige egenskaper.

Arbeidet har blitt utført ved Kjemisk institutt, Universitetet i Oslo, i perioden 1997- 2006.

For mer informasjon, kontakt Ingse Noremsaune.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:17