Disputas: Ann-Cecilie Larsen

cand.scient. Ann-Cecilie Larsen ved Fysisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Statistical properties in the quasi-continuum of atomic nuclei

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Andreas Zilges, Universität zu Köln, Tyskland
Stephane Goriely, Université Libre de Bruxelles, Belgia
Larissa Bravina, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Gunnar Løvhøiden

Veileder:  Professor John B. Rekstad, Dr. Sunniva Siem

Nesten hundre år etter at atomkjernen ble oppdaget, har man fortsatt ikke avdekket alle hemmelighetene i atomkjernen. Ann-Cecilie Larsen har avslørt nye særtrekk ved atomkjernen i hennes arbeid for Ph.D.-graden. Hun har studert ved Fysisk institutt og Senter for Akseleratorbasert Forskning og Energifysikk (SAFE), Universitetet i Oslo.

Larsens studie kaster nytt lys over atomkjernens egenskaper ved høye temperaturer. Ved å skyte små heliumpartikler på metalliske folier med grunnstoffene vanadium og scandium, øker temperaturen i atomkjernene til vel ti milliarder grader. Når atomkjernene kjølnes, sendes det ut partikler og lys. Dette ble målt med nanosekunds presisjon.

Det mest overraskende resultatet er at atomkjernen sender ut lys med mye lavere energier enn man tidligere har trodd. Dette spektakulære fenomenet kan ha langtrekkende konsekvenser for vår forståelse av hvordan grunnstoffene dannes i Universet.

I supernovaeksplosjoner kollapser enorme, gamle stjerner. Da dannes det en meget varm og konsentrert ”suppe” av materie i stjernens indre. Man tror at slike områder i Universet er fødestedene til alle grunnstoffene solsystemet vårt. Arbeidet til Ann-Cecilie Larsen kan bidra til vår forståelse av hvordan de forskjellige grunnstoffene ble dannet, og hvorfor det fins forskjellige mengder grunnstoffer. Ann-Cecilie Larsen vil forsvare sin avhandling i kjernefysikk 20. mai 2008.

For mer informasjon, kontakt Gyri Nørbech.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:17