Disputas: Søren Larsen

Cand.scient. Søren Larsen ved Biologisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Carbon, catchment and climate connection – a limnological perspective

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Mats Jansson, Institutionen för Ekologi, Miljö och Geovitenskap, Umeå Universitetet, Sverige
Professor Kevin Bishop, Institutionen för vatten och miljö, Uppsala Sweden
Professor Stein Fredriksen, University of Oslo, Department of Biology, Oslo, Norway

Leder av disputas:  Professor Klaus Høiland

Veileder:  Tom Andersen og Dag Olav Hessen

Klimaforandringer gir drastiske endringer i mengden av organisk karbon i innsjøer og vi imøtegår en fremtid med brunere vann. Det er en av konklusjonene til Søren Larsens doktorgradsavhandling som er utført ved Biologisk Institutt på Universitetet i Oslo. Arbeidet kombinerer ulike forskningsfelt som biogeokjemi, hydrologi, limnologi, statistikk, modellering og geografisk informasjonsbehandling til å undersøke sammenhenger mellom vannkvaliteten til innsjøer og egenskaper til nedbørfelter.
Avhandlingen viser at vegetasjonstettheten i nedbørfeltet er den viktigste parameter for å kunne bestemme mengden av organisk karbon i innsjøer. Temperatur og nedbør er viktige parametre for utbredelsen av vegetasjon og det finns detaljerte modeller som beskriver hvordan disse parametre vil endres innenfor ulike klimascenarioer. Avhandlingen viser at disse endringene vil medføre en betydelig økning i mengden av organisk karbon i innsjøer som dermed blir brunere. Dette vil gi dramatiske konsekvenser for akvatiske økosystem og vårt bruk av overflatevanne.
Avhandlingen viser videre, at nedbryting av organisk karbon fra nedbørfeltet er den viktigste årsak til at innsjøer fungerer som kilde til atmosfærisk karbondioksid. Bortimot halvparten av det karbon, som transporteres med vann fra land mot havet, sedimenteres eller avgasses i innsjøer og elver. Dette betyr at innsjøer i høyere grad bør tas med i betraktning når man evaluerer den globale karbonsyklus og hvordan den samspiller med klimaendringer.

For mer informasjon, kontakt Gry Slettner Windsland.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:17