Disputas: Renaud Laurain

Renaud Laurain ved Institutt for geofag vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): Simulation and correction of amplitude anomalies in 3D seismic data

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Dr. Gijs Vermeer, 3DSymSam, Oldemarkt, The Netherlands
Ass. Prof. Egil Tjåland, Dep. of Petroleum Engineering and Applied Geophysics, NTNU
Prof. Valerie Maupin, Dep. of Geosciences, UiO

Simulation Migration Amplitude (SMA)

Geologien til oljereservoarene er blitt mer komplisert i løpet av de siste årene. Dette forutsetter at studiet som skal til før de seismiske dataene samles inn blir mer avansert og krever bedre verktøy, som blant annet tar fysikken til bølgeforplantningen med i betraktning.

Modelleringen av bølgeforplantningen i en 3D modell ved hjelp av strålebaserte metoder kan gi et estimat av den seismiske energien som belyser en gitt geologisk struktur i undergrunnen.

Metoden som er implementert i denne doktorgradsoppgaven gir et bedre resultat enn konvensjonelle belysningsmetoder, siden den tar bedre hensyn til det fysiske i bølgeforplantningen. Amplitudekart brukes blant annet til å forutse hva slags resultat man forventer ved en seismisk undersøkelse. De brukes også for å tolke resultater når de seismiske dataene blir prosessert.

Doktorgradsarbeidet er finansiert av NFR (prosjekt nummer 149256/431, "Correction of amplitude anomalies in 3D seismic data" under Petroforsk-prosjektet) og ble utført ved NORSAR og på Instituttet for Geofag ved Universitet i Oslo.

For mer informasjon, kontakt Nils Roar Sælthun.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:17