Disputas: Martin Lersch

Martin Lersch ved Kjemisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): 1,4-Diaza-1,3-butadiene platinum complexes for C-H activation – syntheses, mechanisms and trends

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Alceo Macchioni, Departimento di Chimica, Università di Perugia, Italia
Docent Ola F. Wendt, Organisk kemi, Kemiska institutionen, Lunds universitet, Sverige
Professor Unni Olsbye, Kjemisk institutt, Universitetet i Oslo

Naturgass, som i all hovedsak består av metan, brukes i dag for det meste til oppvarming og generering av elektrisk kraft. På mange måter er metan ideelt til dette formålet ettersom svovelholdige komponenter lett kan fjernes og forbrenningen av metan gir mer energi for hvert CO2 molekyl som dannes sammenlignet med olje og kull. Metan er imidlertid også et viktig råmateriale for produksjon av metanol. En ulempe ved nåværende teknologi for omdanning av metan til metanol er at den er svært energikrevende. Et mulig alternativ til denne teknologien er bruken av organometalliske katalysatorer. Platina har vist seg å være godt egnet til å aktivere karbon-hydrogen bindinger, noe som kan tillate en kontrollert oksidasjon av metan til metanol.

Avhandlingen fokuserer på platina diimin katalysatorer og tar for seg synteser av disse, reaksjonsmekanismer og trender. Martin Lersch har utarbeidet metoder for syntese av platina diimin katalysatorer som ikke tidligere har vært syntetisert i tillegg til å forbedre eksisterende syntesemetoder. Studiene av reaksjonsmekanismer har blant annet gitt viktige bidrag til forståelsen av i hvilken rekkefølge bindinger brytes og dannes når platina reagerer med metan. Videre har forskjellige eksperimentelle metoder vært brukt for å studere hvilken effekt små variasjoner på diimin liganden har. Avhandlingen har gitt viktige bidrag til å øke forståelsen av hvordan platina aktiverer karbon-hydrogen bindinger. Dette er kunnskap som kan kom til nytte ved utvikling av nye og bedre katalysatorer som kan tillate en mer energieffektiv utnyttelse av naturgass.

Arbeidet har i hovedsak blitt utført i forskningsgruppen for katalyse ved Kjemisk institutt, Universitetet i Oslo samt ved et 6-måneders gjesteopphold ved California Institute of Technology, USA.

For mer informasjon, kontakt Trine-Lise Knudsen.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:17