Disputas: Eva Leu

Eva Leu ved Biologisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Effects of a changing Arctic light climate on the nutritional quality of phytoplankton

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Dr. Kai Bischof, Institute for Polar Ecology, University of Kiel, Germany
Seniorforsker Sigrún Huld Jónasdóttir, Danish Fisheries Research Institute, Department of Marine Ecology and Aquaculture, Charlottenlund, Denmark
Førsteamanuensis Bente Edvardsen, Universitetet i Oslo, Biologisk institutt

På bakgrunn av de forventede klimaforandringer i Arktis med redusert isdekke og mulighet for økt lysintensitet over store områder, har formålet med avhandlingen vært å undersøke hvorvidt endringer i lysintensitet og lyskvalitet påvirker næringskvaliteten i arktiske marine næringsnett. Det er her fokusert på planktonsamfunnet som danner basis for det meste av produksjonen i arktiske farvann. Det ble ikke påvist noen negative effekter av UV-stråling på fettsyrer og næringsstoffer i planteplankton, selv om UV-stråling medfører betydelig stress for algene som gir seg utslag i redusert vekst. Derimot ble det observert at synlig lys kan være mer skadelig enn tidligere antatt. Studiene påviste nedsatt kvalitet hos algene som ble utsatt for høye lysintensiteter eller raske endringer i lysnivå. Slike lysendringer er typiske i Arktis, og derfor skulle disse resultatene ha potensielt stor økologisk betydning. Feltdelen av forskningsprosjektet ble gjennomført i Ny-Ålesund (Kongsfjorden, Svalbard), og besto i omfattende prøvetaking av plankton kombinert med målinger av lys og fysisk-kjemiske forhold i vannet. Videre gjennomførte vi flere utendørseksperimenter, hvor vi brukte den naturlige solstrålingen i Arktis for å undersøke dens effekt på algene. Algene fra et av disse eksperimentene ble også brukt som føde for dyreplankton (ishavsåte) for å se om bestråling av algene med forskjellige lystyper har en effekt på høyere trinn i næringskjeden. I tillegg ble flere eksperimenter utført ved Universitetet i Oslo med kunstig lys. Arbeidet ble utført som samarbeidsprosjekt mellom Biologisk Institutt (UiO) og Norsk Polarinstitutt innenfor Arktisk marinbiologi, og skjedde i tilknytning til ARCTOS nettverket (Tromsø).

For mer informasjon, kontakt Trond Schumacher.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:17