Disputas: Håkon Wium Lie

Håkon Wium Lie ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden dr.philos. (doctor philosophiae): Cascading Style Sheets

Prøveforelesninger

Se prøveforelesningSe prøveforelesning

1. opponent: Senior Research Scientist, Dr. Vincent Quint, INRIA Rhône-Alpes, Frankrike
2. opponent: Associate Professor, PhD Ethan Munson, Department of Electrical Engineering and Computer Science, University of Winsconsin, Milwaukee
Administrator: Professor Eric Monteiro, Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap, NTNU, Trondheim

Cascading Style Sheets (CSS) er et stilspråk for å beskrive hvordan vebb-sider skal vises. Håkon Wium Lie tok initiativet til utviklingen av CSS i 1994 mens han arbeidet ved CERN i Genéve. Sammen med HTML er CSS en fundamental nett-standard; alle nettlesere støtter CSS og de fleste vebb-sider bruker nå CSS. I denne doktorgradsavhandlingen sammenligner Lie CSS med andre stilspråk og diskuterer i hvilke kriterier som gjør et stilspåk egnet for bruk på nettet. Som publiseringskanal har vebben noen særegne trekk som influerer valg av stilspråk. For eksempel vil endelig presentasjon av innhold først bestemmes på brukerens datamaskin basert på tilgjengelige fonter og skjermstørrelse. Dette krever stilsett som kan forholde seg til et mangfold av nettlesere.

For mer informasjon, kontakt Narve Trædal.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:17