Disputas: Torsten Linders

M.Sc. Torsten Linders ved Institutt for geofag vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Polar Low Interaction with the Ocean

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Ann-Sofi Smedman, Institutionen för geovetenskaper, Uppsala Universitet
Førsteamanuensis Asgeir Sorteberg, Geofysisk institutt, Universitetet i Bergen
Professor Joseph Henry LaCasce, Institutt for geofag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Nils Roar Sælthun

Veileder:  Øyvind Sætra, met.no; Jan Erik Weber, UiO

Polare lavtrykk er kanskje en av de farligste værfenomen som opptrer langs kysten av Norge. Disse små intense syklonene rammer både sjøfart og kystsamfunn med sterk vind og kraftig nerbør og noen ganger med tap av menskeliv.

Avhandling viser at en mye brukt teori for polare lavtrykk ikke fungerer. Dette kan vises takket være nylige flymålninger som ble smalet inn av norske forskere under det Internasjonale polaråret.

Avhandlingen viser at en varmere havoverflate gir mer intense polare lavtrykk. Effekten er for svak til å kinne forklare opphavet til polare lavtrykk, hvordan de varierer og til slutt dør ut. Dette kan vises ved hjelp av klassisk teori for tropiske orkaner. Akkurat som tropiske orkaner oppstår polare lavtrykk kun over opent hav.

Avhandlingen viser at polare lavtrykk ikke bare påvirkes av havet men også har en kraftig virken tilbake på havet. Den viktigste effekten er på grunn av den sterke vinden som blander vann ned til et dyp på 80 meter. Dette fører til at varmt vann fra Golfstrømmen kommer opp til overflaten og blir avkjølt. Dette kan innebære mulige effekter på den globale havsirkulasjonen og klimaet.

Arbeidet med avhandlingen er utført på Meteorologisk Institutt i perioden 2006 – 2008.

For mer informasjon, kontakt Anita Sørlie.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:17