Disputas: Torstein Lindstad

M.sc. Torstein Lindstad ved Institutt for molekylær biovitenskap vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Molecular Mechanisms of Adipogenesis and Adipocyte Biology - Possible role of MKPs and STAMPs

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Carme Caelles, Institute for Research in Biomedicine (IRB Barcelona) Parc Cientific de Barcelona, Barcelona, Spain
Professor Tor Gjøen, Avdeling for farmasoytisk biovitenskap, Universitet i Oslo
Professor Trond Berg, Institutt for molekylær biovitenskap, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Finn-Eirik Johansen

Veileder:  Fahri Saatcioglu

Doktorgradsarbeidet har blant annet bidratt til identifisering og karakterisering av et protein som hemmer betennelsereaksjoner i fettvev hos mus.

Økningen av fedme er blitt et globalt problem som drastisk øker forekomstene av type 2 diabetes, hjerte og karsykdommer og kreft. For å øke forståelsen av hvordan fedme forårsaker disse sykdommene har doktorgradsarbeidet fokusert på to basale spørsmål inne fedmeforskning: 1. hvordan lagrer kroppen den økte fettmengden? 2. Hva er sammenhengen mellom fedme og utvikling av lokal betennelse i fettvevet?

1. Når vi tar til oss mer energi enn det vi konsumerer lagres mer fett i kroppen. Dette skjer enten ved at eksisterende fettceller tar til seg mer fett og vokser, eller at stamceller stimuleres til å bli fettceller. Doktoranden har studert sistnevnte prosess gjennom studier av protein familiene STAMP og MKP, i mus og i humane stamceller, og viser at de begge ser ut til å spille sentrale roller i reguleringen av nye fettceller.

2. Betennelse skyldes at immunforsvaret aktiveres, ofte på bakgrunn av en bakterieinfeksjon. Gjennom de siste ti år er det imidlertidig blitt klart at fedme alene kan forårsake lokal betennelse i fettvev. Dette gjør at de normale funksjonene til fettvevet drastisk forandres med det resultat at sykdom utvikles. Doktorgradsarbeidet har bidratt til identifisering av STAMP2 som et molekyl som hindrer utvikling av betennelse og karakteriserer videre hvordan STAMP2 reguleres av ulike stimuli.

For mer informasjon, kontakt Gry Slettner Windsland.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:17