Disputas: Hai-Ying Liu

M.Sc. Hai-Ying Liu ved Naturhistorisk museum vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Studies of vegetation–environment relationships and vegetation dynamics in Chinese subtropical forests.

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Associate Professor Anders Granström, Dept. of Forest Ecology and Management, Sveriges Lantbruksuniversitet, Umeå, Sverige
Professor Bengt Gunnar Jonsson, Dept. of Natural Sciences, Mid-Sweden University, Sundsvall, Sverige
Professor Per Sunding, Department of Botany, Natural History Museum, University of Oslo

Leder av disputas:  Fridtjof Mehlum

Veileder:  Rune H. Økland, Tonje Økland

Hva er de økologiske virkningene av den sterke økonomiske veksten i Kina? Dette er et viktig spørsmål som opptar så vel naturvernmyndigheter og politikere. Et viktig element er her å bli klar over hvorledes skogens økosystem reagerer på presset fra omgivelsene. Dette er temaet for Hai-Ying Lius doktoravhandling, en avhandling hun skal forsvare for Ph.D.-graden den 8. februar.

I doktorarbeidet diskuterer Hai-Ying Liu hvorledes vegetasjonsmønstrene i den kinesiske skogen har forandret seg i løpet av de senere årene. Hun har undersøkt artsmangfoldets forandringer og har forsøkt å forklare endringene ut fra faktorer som henger sammen med variasjon i luft, vann og jordsmonn.

Hun har arbeidet i fem undersøkelsesområder med et subtropisk klima i fire kinesiske provinser i det sørlige Kina. Disse skogtypene har tidligere ikke vært grundig undersøkt, og et omfattende datamateriale blir lagt frem. Hovedresultatene viser klare gradienter i strømengde, topografi, pH og næringsstoffer i jordbunnen, og tetthet i tresjiktet, gradienter som gjenspeiles i variasjoner i vegetasjonen. Områdene kan videre oppvise betydelige variasjoner fra år til år, noe som til dels kan korreleres med registrerte variasjoner i omgivelsene.

De fleste teorier om forholdet mellom vegetasjon og omgivelser er bygget på undersøkelser i nordlige og tempererte skoger. Det har derfor vært en utfordring å studere i hvilken grad slike teorier kan forklare hva som skjer i de subtropiske skogene i Sør-Kina. Et annet problem er at de fleste kinesiske skogene er menneskeskapte og ikke naturlige. De store økonomiske fremskritt i kinesisk politikk førte til at de fleste skogene ble felt på slutten av nittenfemti-tallet, og at de fleste områdene nå bærer mer preg av å være plantasjer.

Hennes arbeid har vært foretatt innen rammen av et større kinesisk-norsk prosjekt (IMPACTS) som hadde som hovedmål å undersøke virkningen av sur nedbør i Kina. I tillegg til at hennes arbeid har betydning som generelt bidrag til skogsvegetasjon og vegetasjonsøkologi, har det også viktig betydning for så vel skogsskjøtsel som for tolkning av og mulighet for å forutsi fremtidige forandringer. Materialet, metodene og tolkningene kan videre være aktuelle for andre undersøkelser, for eksempel av globale klimaendringer.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Aronsen.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:17