Disputas: Geir Åge Løset

Geir Åge Løset ved Institutt for molekylær biovitenskap vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Antibody and t cell receptor engineering: mechanistic studies and biotechnological applications

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Dr. Hennie Hoogenboom, Ablynx NV, Zwijnaarde, Belgium
Dr. Hilde Nilsen, University of Oslo, The Biotechnology Centre
Professor Norbert Roos, Universitetet i Oslo, Institutt for molekylær biovitenskap

Kroppens immunforsvar gjør oss godt rustet til å holde oss friske. To svært viktige og nært beslektede molekyler i immunforsvaret er antistoffene og T-celle reseptorene. Doktorgradsarbeidet er relatert til den fundamentale forståelsen, så vel som den bioteknologiske anvendbarheten, av disse to molekyltypene.

Det finnes mange forskjellige antistoffklasser og avhandlingen bidrar til å øke innsikten i hvordan den minst kjente av disse klassene, IgD, fungerer. Denne informasjonen er viktig for forståelsen av IgDs naturlige funksjon, og for bioteknologisk utvikling av nye molekyler med forbedrede egenskaper. Videre beskriver avhandlingen optimaliseringen av et såkalt antistoffbibliotek basert på flere millioner antistoffgener fra humane bloddonorer. Biblioteket utgjør i dag deler av kjerneteknologien i det private bioteknologiselskapet Affitech AS som spesialiserer seg på å isolere antistoff for bruk i human terapi og diagnostikk. Det beskrives også en helt ny teknologi for å lage slike molekylære bibliotek, der antistoff er brukt som modellsystem. Som for antistoffene, er det knyttet betydelig interesse til T-celle reseptorene, både med tanke på biologisk funksjon og teknologisk bruksområde. På grunn av manglende metoder for å fremstille T-celle reseptorer kunstig, har det imidlertid vist seg å være vanskelig å studere molekylene. Avhandlingen tar for seg hvordan man kan benytte antistoffrelatert teknologi til å lage slike kunstige T-celle reseptorer - noe som danner grunnlaget for en helt ny type molekylære bibliotek basert på T-celle reseptorgener.

Geir Åge Løset forsvarer den 16. desember sin avhandling ved Institutt for molekylær biovitenskap, Universitetet i Oslo, for Ph.D.-graden. Løset har vært knyttet til Universitetet i Oslo som stipendiat, samt jobbet som forsker i Affitech AS under deler av arbeidet.

For mer informasjon, kontakt Reidunn B. Aalen (s.).

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:17