Disputas: Finn Løvholt

cand.scient. Finn Løvholt ved Matematisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Numerical modeling of tsunami generation and propagation

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Efim Pelinovsky, Institute of Applied Physics, Nizhny Novgorod State Technical University, Russland
Researcher Alberto Armigliato, Dipartimento di Fisica, Settore Geofisica, Università di Bologna, Italia
Professor Arnold Bertelsen, Matematisk institutt, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Kristian Ranestad

Veileder:  Prof. Geir Pedersen, Prof. Hans Petter Langtangen, Dr. Carl B. Harbitz

Denne avhandlingen tar for seg beregninger av flodbølger (tsunamier). Hendelsen i Sørøst Asia 2. juledag 2004 viste at tsunamier kan ha store skadevirkninger, og at skadene kan ramme langt unna området der bølgen genereres. De enkleste tsunamimodellene antar at hastigheten bølgen brer seg ut med er uavhengig av bølgelengden. En slik modell er benyttet til å beregne tsunamien 2. juledag, og resultatene viser godt samsvar med observasjoner av bølgen. Simuleringer av potensielt fremtidige tsunamier mot kysten av Thailand er også gjennomført, og disse er benyttet av thailandske myndigheter for vurdering av fremtidig fare.

Avhandlingen har avdekket at mer avanserte tsunamimodeller som tar hensyn til at bølgehastigheten varierer med bølgens lengde kan være uheldige når sjøbunnen er bratt, og gi ustabile resultater i for eksempel fjorder. Studiet viser at det må vises forsiktighet når slike modeller anvendes. Et vesentlig arbeid har vært lagt ned i å systematisere og beregne kriterier for når ustabile resultater kan oppstå, også som et verktøy for modellvalg for senere simuleringer i avhandlingen.

En mulig fremtidig tsunami fra La Cumbre Vieja vulkanen på La Palma i Kanariøyene har vært omstridt på grunn av de potensielle ødeleggelsene. I denne avhandlingen er forbedrede modeller benyttet for simuleringer av generering og utbredelse av bølgen over Atlanterhavet for det verst tenkelige scenariet på La Palma. Utbredelsen til bølgene er mer detaljert undersøkt enn tilfellet er for tidligere arbeider, og viser også mindre bølger enn de tidligere verste spådommene. En ny datamodell er utviklet spesielt for utbredelsen av slike bølger over lange avstander.

Arbeidet er gjennomført på NGI ved International Centre for Geohazards, som er et av Norges Forskningsråds sentre for fremragende forskning, og tilknyttet Matematisk Institutt ved Universitetet i Oslo. Ellers har kandidaten samarbeidet med Simula Research Laboratory, NORSAR og Fysisk Institutt ved Universitetet i Oslo.

For mer informasjon, kontakt Marie Wennesland.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:17