Disputas: Cecilia Løvold

Cecilia Løvold ved Institutt for molekylær biovitenskap vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Covalent modifications of Neisseria gonorrhoeae Type IV pili with phosphoethanolamine and phosphocholine: Roles of the PptA protein and ancillary factors

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Christian R. H. Raetz, Department of Biochemistry, Duke University Medical Center, North Carolina, USA
Dr. ing Hilde Nilsen, Bioteknologisenteret i Oslo
Professor emeritus Trond Berg, Universitetet i Oslo, Institutt for molekylær biovitenskap

Sykdomsfremkallende bakterier trenger inn i kroppen ved hjelp av mange ulike mekanismer. En av disse mekanismene innebærer at bakteriene kommer i kontakt med og fester seg til det ytre cellelaget, for så å trenge inn i de dypere cellelagene og danne infeksjoner. En av de viktigste faktorene for å kunne feste seg til det ytre cellelaget er hår som dekker overflaten av bakterien. Disse hårene kalles pili, og bakterier uten pili er totalt uten evne til å forårsake sykdom. Flere potensielt dødelige sykdommer, f. eks. kolera og hjernehinnebetennelse, forårsakes av bakterier som bruker pili for å infisere mennesker.

Bakterien Neisseria gonorrhoeae, som forårsaker kjønnsykdommen gonoré hos mennesker, ble brukt i dette arbeidet som modellsystem for å studere overflaten til pili. Det viser seg at pili har flere molekyler på overflaten. Disse molekylene kan være med på å lure menneskets immunforsvar til å tro at bakterien er en del av systemet og dermed ikke skal angripes.

Dette arbeidet har fokusert på å studere i detalj molekylene på overflaten av pili. Spesielt interessant er oppdagelsen av et protein kalt PptA som er ansvarlig for å sette på ett av disse molekylene. Kunnskap om mekanismen og funksjonen av dette molekylet kan ha fremtidig nytteverdi for utvikling av effektive og billige vaksiner og i utviklingen av nye antibakterielle preparater. Arbeidet ble utført på instituttet for molekylær biovitenskap, Universitetet i Oslo.

For mer informasjon, kontakt Reidunn Aalen (s.).

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:17