Disputas: Erik Lundin

M.S. Erik Lundin ved Institutt for geofag vil forsvare sin avhandling for graden dr.philos. (doctor philosophiae): Late Mesozoic and Cenozoic tectonic evolution of the mid-Norwegian margin: a NE Atlantic perspective

Prøveforelesninger

Se prøveforelesningSe prøveforelesning

Professor Dr. Patrick M. Shannon, UCD School of Geological Sciences, University College Dublin, Dublin, Irland
Professor Rolf Mjelde, Institutt for geovitenskap, Universitetet i Bergen
Professor Annik M. Myhre, Institutt for geofag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor em. Knut Bjørlykke

Erik R. Lundin disputerer 21. november 2008, for dr. philos graden ved Universitetet i Oslo, Institutt for Geofag, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet.

Avhandlingen heter “Late Mesozoic and Cenozoic tectonic evolution of the mid-Norwegian margin: a NE Atlantic perspective” og den beskriver utviklingen av den midt-norske sokkelen gjennom de siste 150 millioner år. Dette tidsrommet er den mest kritiske perioden for dannelsen og fanging av hydrokarboner i de felt vi produserer fra i dag.

Den midt-norske kontinentalsokkelen utgjør en viktig del av Norges olje- og gass-ressurser og forståelsen av hvordan dette området har blitt formet gjennom geologisk tid er viktig både for oljeindustrien og akademia. Arbeidet er satt inn i en regional sammenheng for hele nordøst-Atlanteren.

Materialet som ligger til grunn for avhandlingen inkluderer forståelsen i tid og rom av kompresjonsstrukturer (for eksempel Ormen Lange feltet). Mulige drivkrefter for opphavet til disse strukturene har blitt vurdert så som dannelsen av Alpene, spredning langs den midt-Atlantiske ryggen, og dannelsen av den topografiske anomalien som Island utgjør langs den midt-Atlantiske ryggen.

Artiklene har fokus på geologi og geologiske prosesser og er baserte på integrering av geologi og geofysikk. Metodene som typisk har vært brukt inkluderer tolkning av geofysiske data (seismikk, gravimetri, magnetometri), kalibrert med geologiske data fra land og offshore, og testet med hjelp av platerekonstruksjoner og annen geologisk modellering.

Avhandlingen bygger på 13 artikler som er skrevet i løpet av ca 10 år mens kandidaten arbeidet i Statoil, Norges Geologiske Undersøkelse og StatoilHydro.

For mer informasjon, kontakt Anita Sørlie.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:17