Disputas: Marius Lysebo

M. Sc. Marius Lysebo ved Fysisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Cold Collisions of Atoms and Molecules

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Johannes Hecker Denschlag, Universität Ulm, Tyskland
Professor Inge Røeggen, Universitetet i Tromsø
Professor Susanne F. Viefers, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Jøran I. Moen

Veileder:  Professorene Leif Veseth og Morten Hjorth-Jensen

Avhandlingen omhandler avkjøling av toatomige molekyler ned til det absolutte nullpunkt, -273 grader Celsius. For molekyler er dette langt mer problematisk enn for atomer. Det er i prinsippet to mulige fremgangsmåter: 1) avkjøle en allerede eksisterende gass av molekyler eller 2) bruke avkjølte atomer som settes sammen til molekyler.

Begge fremgangsmåtene har blitt undersøkt. Fremgangsmåte 1) utnytter muligheten for å avkjøle molekyler ved kollisjoner med kalde atomer. Studier av disse kollisjonsprosessene er viktig for å forutsi temperatur og andre egenskaper til den avkjølte gassen. Resultatene viser klare begrensninger, men også viktige fordeler, med denne type avkjølingsmetoder. Videre har vi undersøkt muligheten for å danne molekyler fra svært kalde atomer som kolliderer i et magnetfelt. Såkalte Feshbach resonanser er i denne sammenhengen svært viktige. En stor del av arbeidet har derfor handlet om å forstå og kunne beregne muligheten for slike resonanser.

Kort oppsummert er førstnevnte metode langt mer generell, mens de laveste temperaturene på gassene oppnås ved sistnevnte metode. Dessverre kan sistnevnte kun benyttes for utvalgte molekyler.

Arbeidet, som har vært numerisk og teoretisk rettet, er utført ved Fysisk institutt i gruppen for teoretisk fysikk innen fagområdet atom- og molekylfysikk.

For mer informasjon, kontakt Christine Sundtveten.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:17