Disputas: Gunnhild Marthinsen

cand. scient. Gunnhild Marthinsen ved Naturhistorisk museum vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Genetic differentiation within and between populations – taxonomic and phyloegeographic implications.

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Harold Lisle Gibbs, Department of Evolution, Ecology, and Organismal Biology, Ohio State University, Columbus, USA
Professor Jacob Höglund, Department of Population Biology and Conservation Biology, Uppsala Universitet, Sverige
Professor Lutz Bachmann, Natural History Museum, UiO

Leder av disputas:  Elen Roaldset

Veileder:  Jan T. Lifjeld, Liv Wennerberg

Snøugler i Skandinavia er ikke genetisk utarmede eller innavlet, til tross for en mulig bestandsreduksjon de siste 100 år. Dette har Gunnhild Marthinsen ved Naturhistorisk Museum i Oslo konkludert med i sin doktorgradsavhandling på bakgrunn av genetiske studier som viser at snøugler utveksler gener over hele deres utbredelsesområde som spenner rundt Nordishavet. Slik kunnskap er viktig i forvaltningen av biologisk mangfold, og for snøugle betyr det at arten bør forvaltes på et globalt nivå.

Myrsniper i Europa er inndelt i flere underarter, og en av disse – sørlig myrsnipe – er truet. Det er derfor svært interessant å vite om denne er genetisk ulik de andre underartene. Marthinsen har vist at det kun er gradvise genetiske forskjeller mellom underartene, hvilket betyr at sørlig myrsnipe vanskelig kan kalles en egen evolusjonær enhet. Dette medfører en utfordring for forvaltningen av de truede populasjonene. I bevaringsbiologi generelt må man kanskje oftere vurdere å bevare deler av en variasjonsgradient, og ikke bare klart definerte genetiske og geografiske enheter.

En annen utfordring for forvaltningen av biologisk mangfold er mangel på genetiske forskjeller mellom anerkjente arter. Dette ser ut til å være tilfelle for tre nærstående arter av sisik – gråsisik, brunsisik og polarsisik – som Marthinsen har funnet å være svært vanskelige å klassifisere med genetiske metoder. Dette til tross for at de er forskjellige i utseende. Antakelig har disse artene oppstått relativt nylig, eventuelt kan de representere én art med stor variasjon i størrelse og fjærdrakt.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Aronsen.

Publisert 30. mars 2012 15:47 - Sist endret 13. apr. 2012 10:17